چکیده:
یکی از موضوعهای مهم در کشورهای رو به پیشرفت، ایجاد کسبوکار و خوداشتغالی در روستاهاست. برای برانگیختن کارآفرینی در روستاها، آگاهی از عوامل موثر در موفقیت جوانان کارآفرین ضروری است. بر اساس مطالعات پیشین، سرمایهی اجتماعی ـ شامل ارتباطات فردی و سازمانی ـ و سرمایهی انسانی ـ شامل دانش و تجربهی کارآفرین ـ در شناسایی و بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی موثر است. در این مقاله، رابطهی سرمایهی اجتماعی و سرمایهی انسانی با شناسایی و بهرهبرداری از فرصت، توسط جوانان روستایی مورد بررسی قرار میگیرد. روش پژوهش، ترکیبی از روش کیفی بر پایهی مصاحبهی حضوری و روش کمی بر پایهی پرسشنامه است. شمار نمونهها 85 نفر بود. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اندازهی شبکهی اجتماعی با موفقیت در کارآفرینی، رابطهی مثبت و معناداری دارد. مهارتهای کارآفرین و تجربهی وی با موفقیت در کارآفرینی رابطهی مثبت و معناداری دارد. ضریب تاثیر تشخیص فرصت بر بهرهبرداری از فرصت 91/0 و ضریب تاثیر بر بهرهبرداری از فرصت بر ایجاد کسبوکار 35/0 است.
خلاصه ماشینی:
"براساس مطالعات پیشین،سرمایهی اجتماعی-شامل ارتباطاتفردی و سازمانی-و سرمایهی انسانی-شامل دانش و تجربهی کار آفرین-در شناسایی وبهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی مؤثر است.
براساس مطالعات پیشین،سرمایهی اجتماعی-شامل ارتباطات فردی و سازمانی-و سرمایهی انسانی-شاملدانش و تجربهی کارآفرین-در شناسایی و بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی مؤثر است.
در نتیجه،براساس نتایج به دست آمده از همبستگی ابعاد&%07914EJPG079G% سرمایهی انسانی با متغیرهای وابسته،میتوان نتیجه گرفت که افراد با سطح سرمایهی انسانی بالاتر،در زمانی معینفرصتهای کسبوکار بیشتری را شناسایی کرده،از فرصتهای بیشتری بهرهبرداری میکنند و پایداری کسبوکار آنهابالاتر است.
درنتیجه،براساس نتایج به دست آمدهاز همبستگی ابعاد شبکهی اجتماعی با متغیرهای وابسته،میتوان نتیجه گرفت که افراد با شبکهی اجتماعی گستردهتر،در زمانی معین،فرصتهای کسبوکار بیشتری را شناسایی کرده و از فرصتهای بیشتری بهرهبرداری میکنند و پایداریکسبوکار آنها بالاتر است.
شاخص( AESMR )برابر با 0/75 و کمتر از مقدار0/08 است و با توجه به اینکه سطح معناداری مدل بزرگتر از 0/05 است(برابر با 0/08461،نشان میدهد که مدلاصلاح شده از برازندگی کافی برخوردار است و معادلههای ساختاری بدین شرح خواهند بود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری نتایج پژوهش نشان داد که رابطهی مثبت و معناداری بین سرمایهی انسانی و سرمایهی اجتماعی کارآفرینان با تعدادفرصتهای شناسایی شده،تعداد فرصتهای بهرهبرداری شده و پایداری کسبوکار ایجاد شده دارد.
در رابطه با نقش سرمایهی انسانی در تشخیص و بهرهبرداری از فرصت،نتایجمطالعات( 80002,thgirW&,daehtseW,narasabcU;4991,evahB;0991,setaB )،یافتههای پژوهش پیشرورا تأیید میکند.
کاربرد این یافته برای سیاستگذران آن است که در برنامههای توسعهی کارآفرینی بهتوسعهی انواع مهارتها و تشویق شبکهسازی اجتماعی اولویت بدهند و جوانان علاقهمند به ایجاد کسبوکار نیز برایموفقیت در کسبوکار،به توسعهی ابعاد سرمایهی انسانی و اجتماعی خود همت گمارند."