Skip to main content
فهرست مقالات

تبیین مواضع قبطیان مسیحی در برابر هجوم مسلمانان به مصر

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (14 صفحه - از 19 تا 32)

پس از رحلت پیامبر و به خلافت رسیدن ابوبکر، مسلمانان دست به یک سلسله فتوح دامنه دار زدند. قسمت اعظم این فتوح در مناطق مسیحی نشین انجام پذیرفت. مصر که از جمله مراکز مسیحی درآن روزگاران بود، در مدت کوتاهی به تصرف مسلمانان درآمد و ایشان توانستند بر اسکندریه، یکی از مراکز چهارگانه مسیحیان دست یابند. واکنش مردم مصر در مقابل مسلمانان بسیار قابل ملاحظه بود. قبطیان در مقابل مسلمانان نه تنها مقاومت نکردند، بلکه از آنها استقبال هم نمودند. این کنش از اصول چندگانه و متفاوتی سرچشمه می گرفت که باید در بستر جامعه آن زمان بررسی گردد و در راستای همین امر به اوضاع دینی، موقعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مصر توجه نمود. پس از فتح مصر، رفتار مسلمانان نیز با قبطیان به عنوان اهل کتاب حایز اهمیت است. قبطیان توانستند در سایه حکومت اسلامی، آزادی دینی راکه سالها در دوران حاکمان مسیحی ازآن محروم بودند، باز یابند. در این پژوهش، ضمن تشریح چگونگی فتح مصر، به بررسی علل پیروزی مسلمانان، عملکرد مسیحیان در مواجهه با مسلمانان و وضعیت آنان بعد از فتح پرداخته شده است.

خلاصه ماشینی:

"گفته شده است نامه در رفح به دست عمرو رسید، اما وی نامه را از قاصد نگرفت تا نزدیک عریش رسید، آنگاه نامه را بگشود و خواند و فرمان حمله به مصر را صادرکرد (ابن عبدالحکم،1416: 131ـ 132 ) عمرو عریش را آسان گشود ( همان: 134) دراین زمان حاکم مصر فردی به نام کوروس بود که مسلمانان او را مقوقس می‌خواندند(حتی، 1366: 207) او خود قبطی بود و از طرف رومیان برآن دیار حکومت می‌کرد. چنانکه پیش از این ذکر شد، از همان آغاز هجوم مسلمانان، در فرما، قبطیان، مسلمانان را برای تصرف شهریاری کردند (همان:135) پس از فتح بابلیون و پذیرفتن صلح از سوی حاکم مصر مقوقس قبطیان عملا در فتوح شرکت و مسلمانان را یاری می‌کردند. نفرت قبطیان از حاکمان خود تا بدان حد بود که در آغاز حمله مسلمانان به مصر ابومیامین اسقف یعقوبیان به آنان دستور داد: « در این زمان که برای روم دولتی نمانده و ملکش از هم گسیخته، به پیشواز آنها روند» و امر به یاری مسلمانان داد(همان) پس از فتح اسکندریه به دست مسلمانان، هنگامی که بنیامین به اسکندریه واردشد چنین گفت: « نجات و اطمینان را که در جستجوی آن بودم، بعد از مظالم و خونریزی ظالمان یافتم». چنانکه ذکر شد، گفتار بنیامین در جواب باسیلی به خوبی نشان می‌دهد که قبطیان از فتح مصر به دست مسلمانان خرسند بودند، زیرا بدین وسیله از بیم رومیان رها شده بودند: « در شهر اسکندریه نجات و اطمینان را که درجستجوی آن بودم، بعد از مظالم و خونریزی های ظالمان یافتم»(ابراهیم حسن، 1360، ج1: 274)."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.