Skip to main content
فهرست مقالات

الحاکم فاطمی و ذمیان قبطی بررسی موردی اسلام پذیری و ارتداد قبطیان

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (12 صفحه - از 83 تا 94)

کلید واژه های ماشینی : قبطی ، اسلام ، قبطیان ، الحاکم فاطمی ، مسیحیان ، مقریزی ، ذمیان قبطی بررسی موردی اسلام ، انطاکی ، دین ، گروش

خلاصه ماشینی:

"الحاکم فاطمی و ذمیان قبطیبررسی موردی اسلام‌پذیری و ارتداد قبطیان{P*P} دکتر معصوملی پنجه/استادیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی{P1P} دکتر محمد علی کاظم‌بیگی/دانشیار دانشگاه تهران{P2P} دکتر هادی عالم‌زاده/استاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی{P3P} چکیده {IBپدیده گروش به اسلام در سرزمین‌های فتح شده به دست عربان مسلمان از جمله موضوعاتمبهم و مناقشه‌برانگیز در مطالعات تاریخ اسلام است. اگرچه در منابع تاریخی گزارش‌های بسیاری از زندگی وفعالیت‌های این‌جامعه و مناسبات آن با مسلمانان و حکومت فاطمی ثبت شده است،ولی کوشش آشکار و سازمان‌یافته‌ای در جهت تغییر دین گسترده قبطیان چه ازطریق تبلیغ یا اجبار در این منابع مشاهده نمی‌شود )939/3,snelleG( . گفتنی است که&%08611FVTG086G% این دستور به شهرهای دیگر نیز ابلاغ شده بود(مقریزی،71/2؛انطاکی،275-276). اگرچه گروش اجباری قبطیان به اسلام برای مدتی بر زندگی اجتماعی و دینی آنانتأثیر گذاشت و برای ایشان از لحاظ عاطفی و روانی نمی‌توانست عاری از تبعاتمنفی باشد؛اما در«رشد و گسترش جامعۀ اسلامی»که برخی از پژوهشگران(بولت،124)از آن به عنوان نخستین پیآمد گروش به اسلام در دورۀ میانه یاد می‌کنند،تأثیری نداشت،زیرا این تغییر آیین را دوامی نبود و با تغییر سیاست الحاکم،گروندگان به دین خود بازگشتند. در پی برخی فشارهای سیاسی و محدودیت‌های اجتماعی که با شکنجه و قتلنخبگان مسیحی،نابودی بسیاری از مؤسسات دینی قبطیان و برقراری مقرراتمحدودکننده و تحقیرآمیز همراه بود،بسیاری از قبطیان برای رهایی از این فشارها ومحدودیت‌ها و حفظ مناصب و دارایی‌های خویش و از همه مهمتر رهایی از خطرمرگ ناچار به تسلیم و پذیرش اسلام شدند؛اما فرآیند اسلام‌پذیری اینان کامل نشد،چرا که پس از رفع اجبار از نوکیشان بسیاری از آنان از مسلمانی انصراف دادند و بهمسیحیت بازگشتند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.