Skip to main content
فهرست مقالات

بحثی نظری در باب بررسی استفاده کنندگان

نویسنده:

ISC (22 صفحه - از 14 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ، استفاده‌کنندگان ، کتابخانه ، بررسی استفاده‌کنندگان ، کارکنان ، نظام اطلاعاتی ، برنامه ، طراحی ، خدمات ، پرسشنامه

بررسی استفاده‌کنندگان یکی از رایج‌ترین روشهای تحقیق برای ارائه برنامه و خدمات بهتر به مراجعان است. چون موفقیّت استفاده ‌کنندگان در بهره‌گیری از مواد از ارزش والایی برخوردار است، بسیاری از برنامه‌ریزان بر اهمیّت داده‌های حاصل از بررسی استفاده‌کنندگان جهت ارائه خدمات مطلوبتر تاکید دارند. در این مقاله سابقه تاریخی، ارزشها، روشها، انواع و مشکلات بررسی استفاده‌کنندگان از دیدگاههای متفاوت مورد توجه قرار گرفته است و چند پیشنهاد برای طراحی بهتر بررسی استفاده کنندگان ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"12) ون سکرن معتقد است که در مرحله دوم برای «آزمون تفکر مجدد و طراحی دوبارة خدمات اطلاع‌رسانی به جامعه علمی، لازم است نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع‌یابی استفاده‌کنندگان آن نظام درک و بررسی شود (Von Seggern, 1995, p. این بررسی را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد: بررسیهای توصیفی: بررسیهای توصیفی هنگامی مفیدند که محدودیت‌های داده‌های حاصل از آنها درک شوند؛ مثلا اگر کتابخانه‌ای بخواهد به بررسی موازنة موجود بین سفارشات خود و مقدار استفاده از منابع بپردازد باید عناوین تازه خریداری شده خود را با عناوینی که به گواه داده‌های میز امانت واقعا استفاده شده‌اند و عناوینی که پس از مطالعه بر روی میزهای مطالعه برجای مانده‌اند؛ مقایسه و تجزیه و تحلیل کند. پرسشهایی که می‌توان درباره غیر استفاده‌کنندگان پرسید عبارتند از: آیا برخی افراد شاغل در حوزة خدمات به اطلاعات نیاز یا علاقه ندارند؟ و اگر نیاز و علاقه‌ای وجود دارد چه منابعی غیر از کتابخانه پاسخگوی آنهاست؟ افرادی که کتابخانه را برای دستیابی اهداف خود نامناسب دانسته‌اند، چه دلیلی برای این امر ارائه می‌دهند؟ آیا افرادی با علایق و نیازهای خاصی وجود دارند که نمی‌دانند منابع مناسب آنها در بازار و یا کتابخانه آنها وجود دارد؟ چون جامعه بزرگ است، یافتن جواب این پرسشها کاری دشوار و پرهزینه است. ارزیابی بررسی استفاده‌کنندگان مرحلة ارزیابی از زمانی آغاز می‌شود که رئیس کمیته، نتایج بررسی را برای ارائه گزارش یافته‌ها و مقایسه آنها با اهداف بیان شده و اهداف سازمانی، مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد تا گزارش جامع نتایج نهایی تهیه شود. نتیجه‌گیری و پیشنهادات الف- برای افزایش سودمندی و برنامه‌ریزی تصمیم‌گیریها، بررسیهای استفاده‌کنندگان باید با دقت طرح‌ریزی شود و ترجیحا بر اطلاعات مربوط به آگاهی استفاده‌کنندگان از خدمات کتابخانه یا بر مشکلات خاص تعیین شده توسط مدیران تأکید شود."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.