Skip to main content
فهرست مقالات

نقش آموزشی کتابخانه های دانشگاهی مروری بر مباحث عمده و جریان شکل گیری

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 36 تا 55)

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ، کتابخانه ، آموزش ، نقش آموزشی کتابخانه‌های دانشگاهی ، کتابداران ، آموزش استفاده‌کننده ، دانشجویان ، آموزش عالی ، برنامه‌های آموزشی ، آموزش استفاده‌کننده در کتابخانه‌های دانشگاهی

خلاصه ماشینی:

"آغاز فعالیتهای لوتکس و تأسیس بخش آموزش کتابشناختی (BIS= Bibliographic Instruction Section) که اکنون به نام بخش آموزش (IS= Instruction Section) نامیده شده و یکی از بخشهای انجمن کتابخانه‌های دانشکده‌آی و تحقیقاتی (Association of College and Research Libraries) وابسته به انجمن کتابداران امریکا می‌باشد، از جمله بعضی از رویدادهای دهة 1970 بوده که حمایت حرفه‌ای برای آموزش استفاده‌کننده را به دنبال داشته است. از سال 1980 بطور روزافزونی منابع مربوط به کتابداری و اطلاع‌رسانی بر آموزش استفاده‌کننده و نقش آموزشی آن در جامعه کنونی تأکید داشته است (For example, Revill, 1981; Breivik, 1987; Rader and Coons, 1992; and Reichel, 1993). با توجه به مطالب یادشده در رابطه با فارغ‌التحصیلان ایده‌آل آموزش عالی برای جامعه کنونی، برویک (Breivik, 1992b, 1) تصویری از روش تدریس مناسبی که منجر به داشتن آن دست‌آوردها میشود اشاره دارد و معتقد است که در تدریس منبع‌گرا دیوارهای کلاس درس به عقب رانده شده و دانشجویان فرصت استفاده از انواع منابع اطلاعات به شکلهای مختلف را دارند. شرایط به وجود آمده باعث شد که کتابخانه‌های دانشگاهی برنامه‌های آموزشی خود را بر اساس نظریه‌هایی شکل دهند که رسالت آموزش عالی را در تربیت افرادی که مجهز به مهارتهای یادگیری مستقل هستند کاملا درنظر داشته باشند. در منابع بسیاری مسؤولیت زیادی برای کتابخانه‌های دانشگاهی در پرورش باسوادان اطلاعاتی درنظر گرفته شده است (Breivik and Gee, 1989; Baker and Litzinger, 1992; and Farmer and Mech, 1992) در رابطه با انتظارات جامعه برای پرورش فراگیرانی مستقل، آنها تعبیر جدیدی برای آموزش استفاده‌کننده و نقش آموزشی کتابخانه‌های دانشگاهی ارائه نموده‌اند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.