Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت کیفیت جامع و فناوری اطلاعات روابط و کارکردها

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 71 تا 90)

کلیدواژه ها :

کارآیی ،نوآوری ،اثر بخشی ،فناوری اطلاعات ،مشارکت ،سازمان ،مدیریت کیفیت جامع

کلید واژه های ماشینی : مدیریت کیفیت جامع، فناوری اطلاعات، کیفیت، مدیران، فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت، فرآیند بکارگیری مدیریت کیفیت جامع، سیستم اطلاعاتی مدیریت کیفیت، بکارگیری مدیریت کیفیت جامع خدمت‌گرا، مشتری، سازمان

ناوری‌های جدید و پیشرفته، نگرش مدیریت و شیوه‌های حل مسائل و اداره سازمانها را بکلی‌تغییر داده است.میریت درمحیط متحول امروز، برای اداره مؤثر سازمان، باید شرایط گوناگون جهانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و قانونی را در نظر گرفته و به عواملی نظیر توسعه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و تغییر انتظارات و سلیقه‌های مشتریان توجه نماید.چرا که در زمینه هر کدام از این شرایط و عوامل، نیاز به اطلاعات مناسب دارد که دانش او را افزایش داده و عدم اطمینان وی را کاهش دهد تا فعالیت مؤثری داشته باشد.از اینرو توجه به فناوریهای اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع و درک اثر آنها بر کارآیی و اثر بخشی، ضروری به نظر می‌رسد.در این مقاله ابتدا مفاهیم فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع، تأثیر آنها بر اثر بخشی 1 و کارآیی 2 سازمان بررسی می‌شود.سپس به رابطه و کارکردهای فناوری اطلاعات 3 ومدیریت کیفیت فراگیر 4 اشاره کرده وبعد از آن فرآیند بکارگیری مدیریت کیفیت جامع خدمت‌گرا بر پایه فناوری اطلاعات را مطرح می‌گنیم. امروزه، طرز تفکر و دیدگاه مدیران در شرکتها نسبت به کیفیت، نگاه دیگری است. تولید با کیفیت مطلوب، مستلزم داشتن تعریف روشن و شفاف از اهداف، برنامه کاری و دستورالعمل مشخص برای هر بخش از کار و هر مرحله از فرآیند، همچنین داشتن سیستم ردیابی، اندازه‌گیری، مستندسازی، ثبت وقایع در زمانها و مکانها و نیز چگونی انجام کارها می‌باشد.

خلاصه ماشینی:

"بر این اساس لازم است که با در نظر گرفتن امکانات موجود، اطلاعات مورد نیاز، روشها و ابزارهای قابل استفاده فناوری اطلاعات نسبت به ایجاد و توسعه یکسیستم اطلاعاتی مدیریت کیفیت جامع 1 اقدام شود. در این مرحله، همچنین لازم است تا کمیته مدیریت کیفیت جامع، اهدافی را در زمینه بسترسازی فرهنگی و تعمیق مفهوم و نگرش کیفیت جامع درسازمان تعیین نماید تا اینکه روزی فرا برسد کهرعایت کیفیت مورد نظر مشتریدر عمق فکر و عمل اعضای‌سازمان قرار گیرد. در این مرحله، کمیته مدیریت کیفیت جامع، باید با بهره‌گیری از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و با در اختیار داشتن سه دسته اطلاعات ترزشمند(اطلاعات مربوط به عوامل خارجی، عوامل داخلی و اهداف و استراتژیها)، یک الگوی عملی و استاندارد برای رعایت کیفیت تمع درسازمان تهیه نماید. برای انجام این کار، کمیته باید با بکارگیری سیستمها و ابزارهای مناسب فناوری اطلاعات و در قالب سیستم اطلاعاتی مدیریت کیفیت جامع، داده‌های مربوط به بهبود کیفیت را از بخشها و واحدهای مختلف جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل نماید. -آیا در مدت زمان معین، اهداف کیفیت تعیین شده، تحقق یافته‌اند؟ -آیا استراتژیهای کیفیت، مطابق با برنامه‌های عملیاتی به اجرا درآمده‌اند؟ -آیا واحدها در فعالیتهای خود بر اساس الگوی استاندارد کیفیت عمل کرده‌اند؟ -آیا بهبودی در کیفیت محصولات و فرآیندهای‌سازمان، حاصل شده است؟ -آیا کیفیت بدست آمده، مطلبق با آن چیزی است که مد نظر مشتری بوده است؟ -آیا کیفیت موجود، سازمان را در وضعیتی بهتر از رقبای عمده قرار می‌دهد؟ با پاسخ به سؤالاتی از این قبیل، ممکن است دو نتیجه زیر حاصل شوند(جدول 1)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.