چکیده:
در محیطهای تولیدی پویا و نا مطمئن امروز، پاسخگویی یکی از مهمترین اولویتها و
ویژگیهایسازمانهای تولیدی میباشد.واژه پاسخگویی مفهومی چند بعدی و دارای ابهام
است.بدلیل ابهام در این مفهوم، اغلب جهت ارزیابی آن به روشهای معمولی به مشکل بر
میخوریم.بنا بر این ما در این مقاله به تشریح یک متدولوژی مبتنی بر دانش جهت
ارزیابی پاسخگویی میپردازیم.ابتدا عناصر پاسخگویی(افراد، فرایند، همردیف (
سازی استراتژیک و تکنولوژی)را تشریح مینماییم.در مرحله بعد با
استفاده از دانش ارائه شده از طریق قوانیناگر{مقدمه فازی}آنگاه{نتیجه فازی}یک
سیستم فازی طراحی نموده به ارزیابی پاسخگوییسازمان میپردازیم.
خلاصه ماشینی:
"همچنانکهسازمانهای تولیدی توسط افراد کار میکنند و مدیریت میشوند، بنا بر این ضروری به نظر میرسد که ارزیابیپاسخگویی از جهات متفاوت مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت چنانکه ذکر گردید در چهار دسته اصلی طبقهبندی شدهاند که عبارتند از همردیفسازی استراتژیک، افراد، تکنولوژی و فرایند(شکل شماره 1).
ارزش وزنی یا اعداد مربوط به هر کدام از این برچسبهای زبانی به صورت شکل شماره 2 یا به عنوان مثال اگر ما برای پاسخگوییسازمان چهار عنصر همراه با سه برچسب زبانی داشته باشیم تعداد قوانین ما برابر باخواهد بود: اگر پاسخگویی افراد پایین و پاسخگویی فرایند پایین و پاسخگویی همردیفسازی استراتژیک پایین و پاسخگویی تکنولوژی پایین باشد آنگاه پاسخگوییسازمان پایین است(قانون).
طراحی سیستم فازی با نرم افزار MATLAB و Simulink انجام گرفت تا میزان پاسخگوییسازمان مورد نظر بدست آید(شکل شماره 1).
شکل شماره 2:تابع عضویت ارزشهای زبانی طیف سه گانه لیکرت برگرفته از چنگ و هوانگ 1992 جدول شماره 1:ارزشهای زانی طیف سهگانه لیکرت برگرفته از کتاب هوانگ 1992 5-تعیین شاخصها و طراحی سیستم در این بخش ابتدا ما ادبیات تحقیق و کارهای انجام شده در زمینه ابعاد پاسخگویی را مورد بررسی قرار داده و شاخصها را مشخص نمویم.
شکل شماره 3:مراحل انجام کار پرسشنامه و ارزیابی میزان پاسخگویی برای طراحی سیستم فازی نیز پرسشنامهای در سه قسمت طراحی نمودیم.
بخش اول به معیارهای تعیین شده در هر یک از چهار بعد پاسخگویی مربوط میشود سؤالات ابتدا از ادبیات تحقیق استخراج گردیده و سپس با محیط ایران و صنعت رادیو و تلویزیون ایرانسازگار گردید(شکل شماره 3)."