چکیده:
پدیده تجارت الکترونیک 1 ، از ضرورت تجارت در قرن 21 میباشد.برای استفاده از
این فنآوری نوین، لازم است عوامل محیطی مستقیم و غیرمستقیم که در امر توسعه
صادرات، نقش زیربنایی دارند، مورد بررسی، مطالعه و بازنگری قرار گیرند.همچنین تجار و سایر دستاندرکاران در امر تجارت باید این امر حیاتی را شناخته و
درک نمایند.برای رسیدن به این منظور لازم است ابتدا عوامل و موانع محیطی شناخته
شده و اولویتبندی گردند.سپس ضریب اهمیت هر کدام را معین نموده و در
نهایت الگویی جهت پیادهسازی مناسب تجارت الکترونیک ارائه نماییم.در این مقاله نیز
همین مراحل اجرا گردیده، با مطالعه این عوامل در 73 کشور در حال توسعه و توسعه
یافته، الگوی مناسبی جهت استفاده از تجارت الکترونیک در ایران داده شده است. همچنین
پیشنهادهایی متناسب با یافتههای تحقیق ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله نیز همین مراحل اجرا گردیده، با مطالعه این عوامل در 73 کشور در حال توسعه و توسعه یافته، الگوی مناسبی جهت استفاده از تجارت الکترونیک در ایران داده شده است.
دوم از طریق پرسشنامه باز:این پرسشنامه که برای صاحبنظران داخلی و خارجی ارسال شده است، نظر آنان را در خصوص موانع طبیعی مؤثر در کشور ایران به طور اخص و عوامل محیطی به طور اعم جویا گردیده است.
(شکل 1) شکل 1-کدهای میلهای رایج بین المللی ب)پست الکترونیکی:در چند سال اخیر ارسال نامه به صورت الکترونیکی بسیار پررونق و جذاب بوده است و نه تنها مشکلات ارسال نامه به شکل سنتی را ندارد بلکه ویژگیهای قابل توجهی بدین شرح دارد: اول اینکه رسیدن به مقصد مورد نظر با توجه به شرایط موجود کاملا تضمین شده و شما نیز هیچگونه نگرانی از این بابت نخواهید داشت.
هدف اصلی تحقیق:کشف موانع و مشکلات محیطی جهت استفاده از تجارت الکترونیک در فرآیند بازرگانی ایران و یافتن راههای بهبود و ارائه مدلی در این خصوص است.
شکل 6-الگوی کلی بهدستآمده از دو الگوی قبلی نتیجهگیری در این تحقیق شناخت عوامل محیطی مستقیم و غیرمستقیم و تأثیر آنها به عنوان مانع در تجارت الکترونیک در ایران و ارائه الگوی مناسب، مد نظر بوده است.
آیا عوامل محیطی غیرمستقیم(اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و قانونی، جمعیتی و تکنولوژیکی)در استفاده از تجارت الکترونیک تأثیر دارند؟چقدر؟ به منظور مطالعه پرسشهای تحقیق، از دو روش تطبیقی و پرسشنامهای که هر دو نتایج مشابهی را نشان دادند، استفاده شد."