چکیده:
در این مقاله نوشته حاصل بررسیهای انجام شده بر اساس معیارهای سطح خوانایی نوشته های فارسی محمد حسین دیانی بر روی مدخلهای نمونه از جلد های اول تا چهارم و ششم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان از انتشارات شورای کتاب کودک گزارش شده است. بررسی نشان داد که جلدهای متفاوت فرهنگنامه به لحاظ سطح خوانایی همسان هستند اما به لحاظ کاربرد تعداد کلمات دشوار و تعداد مفاهیم مندرج در هر جمله یکسان نیستند و هر تغییر در متن های آینده باید به این دو مورد توجه داشته باشد
خلاصه ماشینی:
ir نمایه می شود) شماره نشریه: 19 _ شماره سوم، جلد5 پدیدآور: پروین فخاری نیا، محمدحسین دیانی مترجم: چکیده در این نوشته حاصل بررسیهای انجام شده بر اساس معیارهای سطح خوانایی نوشتههای فارسی محمدحسین دیانی بر روی مدخلهای نمونه از جلدهای اول تا چهارم و ششم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان از انتشارات شورای کتاب کودک گزارش شده است.
تجزیه و تحلیل اطلاعات استخراج شده اطلاعات به دست آمده از شمارش طول جملات و تعداد کلمات دشوار در هر متن و قرار دادن آنها در فرمول گانینگ نتایج زیر بهدست آمد: الف) سطح خوانایی کل نمونهها در کل جلدها: میانگین سطح خوانایی 261 نمونه مورد محاسبه برابر 45/7 است که معادل سطح خوانایی سوم راهنمای است.
جدول شمارة 6: آمار توصیفی سطح خوانایی متنهای 5 جلد بهطور مجزا و رویهم متنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) بهطوری که مشاهده میشود، میانگینهای سطح خوانایی 146 متن نمونه ،هرگاه به حداقل و حداکثر آن توجه کنیم، در محدودة 92/6 تا 87/7 که محدوهای برای کلاس دوم راهنمایی تا سوم راهنمایی است قرار دارد.
جدول شمارة 7: مقایسه میانگین سطح خوانایی جلدهای 1 تا 5 عنوان (به تصویر صفحه مراجعه شود) آنگونه که مشاهده میشود بین سطح خوانایی نوشتههای 5 جلد فرهنگنامه تفاوت معنیدار وجود ندارد و کلیه جلدها با سطح خوانایی یکسانی نوشته شدهاند.
جدول شمارة 10: آمار توصیفی تعداد کلمات چهار هجا وبیشتر درمتنهای 5 جلد بهطور مجزا و رویهم (به تصویر صفحه مراجعه شود) مشاهده میشود که میانگین بیشترین کلمات چهار هجایی برابر 93/7 و میانگین کمترین برابر 53/5 است، که به لحاظ نظری نیز میتواند درک مطلب را برای کودکان و نوجوانان دشوار سازد.