چکیده:
در این نوشته امکانات فنی و شرایطی که راه اندازی کلاس مجازی، دانشگاه مجازی و کتابخانه مجازی را وارد محیط های آکادمیک کرده است، مورد توجه قرار گرفته اند. چالشهای نظام آموزشی در عصر اطلاعات، نمودهای مختلف آموزش مجازی، چشم اندازها، کارکردها، سیر تکوین و عوامل تسریع کننده روند آموزش مجازی، مورد توجه قرار گرفته است. راهکارهای جهانی و تفاوتهای بین دانشگاه سنتی و دانشگاه مجازی تشریح شده، سه نمونه از دانشگاههای مجازی معرفی شده است. ساختار دانشگاه مجازی، ویژگیهای کارکردی کلاس مجازی، مزیتها و عیبهای محیط های آموزشی مجازی شرح داده شده است. راهبرد اصلی در نظام آموزشی کشور ایران، راهکار اجرایی تحقق آموزش مجازی، از جمله نیاز به برخورداری از کتابخانه مجازی برای ارائه آموزشی با کیفیت در دانشگاه مجازی تشریح شده است.
خلاصه ماشینی:
دانشگاه مجازي 1 دکتر غلامعلي منتظر 2 تدوين دکتر محمدحسين دياني چکيده در اين نوشته امکانات فني و شرايطي که راه اندازي کلاس مجـازي ، دانـشگاه مجـازي و کتابخانـه مجازي را وارد محيط هاي آکادميک کرده است ، مورد توجه قرار گرفته اند.
ساختار دانشگاه مجازي ، ويژگيهاي کارکردي کلاس مجازي ، مزيتها و عيبهاي محيط هاي آموزشي مجازي شرح داده شده است .
راهبرد اصلي در نظام آموزشي کشور ايران ، راهکار اجرايي تحقق آموزش مجازي ، از جمله نياز به برخورداري از کتابخانه مجازي براي ارائه آموزشي با کيفيت در دانـشگاه مجـازي تـشريح شده است .
کليد واژه ها: دانشگاه مجازي ، کتابخانه مجازي ، چالشهاي نظام آموزش عالي مقدمه چهار دگرگوني اساسي که ميتوان آنها را انقلاب ناميد، در پيوند با شيوه ها و منابعي که ناقل اطلاعـات و دانسته ها به آموزشگيران بوده اند، قابل تشخيص است .
در ايـن اعلاميـه آمـده است : «مؤسسات آموزش عالي بايد نخستين نهادهايي باشند که از مزيتها و امکانات بالقوه فناوري اطلاعـات و ارتباطات بهره مند شوند و در اين راستا به ايجاد محيط هاي نوين آموزشي براي همـاهنگي بـا عـصر اطلاعـات و تبيين نظامهاي مجازي بپردازند».
٢ـ روش يادگيري بيدرنگ مبتني بر ارائه کلاس واقعي در بستر شبکه هاي ارتبـاطي جديـد اسـت و بـه همين دليل از ايده هاي مثلث معلم ، متعلم و محيط آموزشي استفاده ميکند.
تعيـين چهـارچوبي استاندارد براي طراحي کلاسهاي مجـازي ، دريافـت محتـواي علمـي (درسـي و آزمايـشگاهي ) بـه همـراه نقـشه يادگيري از استاد و تبديل آن به فرمت کلاس مجازي با نظارت استاد، نيـز از ضـروريات راه انـدازي کلاسـها و دانشگاه مجازي موفق است .