چکیده:
نیاز به توجه جدی تر به مبانی معرفت شناختی علم کتابداری محور اصلی بحث مقاله حاضر را تشکیل می دهد. تعریف و طبقه بندی دانش از جنبه های مختلف و انواع رویکردهای معرفت شناختی، مانند معرفت شناختی اجتماعی و جامعه شناسی دانش، و نیز راههایی که دانش جذب و به کار گرفته می شود جزو مباحث عمیق و موردتوجه برخی صاحب نظران در حرفه کتابداری است. تلاش نویسنده بر توجیه شالوده مشترک معرفت شناسی در همه علوم از جمله کتابداری به منزله یک علم میان نوشته ای است. مقاله بر این نکته تاکید دارد که شناخت متخصصان حرفه ای تاثیر بسیار زیادی بر رویکردها و کارکردهای حرفه آنان در بعد اجتماعی دارد.
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضر ترجمه متن زير است : Jess Shera, "An epistemological Foundation for Library Science" in: The foundation of education for librarianship, New York: Wiley-Becker, 1972.
انسان برخي نظم و ترتيب هاي تخصصي را براي شاخه هاي دانش تدوين کرده است ، يعنـي يک نظم توسعه اي ١، يک نظم آموزشي ٢، يک نظم عملي ٣ و حتي يک «نظم طبيعت »٤ کـه تصور ميشود امور را همان طور که واقعا وجود ندارند، آنگونه که فرد تعيين ميکند يـا بـه گفتـه بلـيس از طريـق «اجمـاع علمـي »٥ معلـوم مـي گـردد، نـشان دهـد (٢٣).
Fusion معرفت شناسي اجتماعي و جامعه شناسي دانش همان گونه که کنت بولدينگ ١ به درستي اشاره کرده است ، کل نظام اجتماعي يک فرهنگ فرايندي است که دغدغۀ اصلي آن بـه اطلاعـات و دانـش معطـوف اسـت و حتـي «مناسب ترين » تصميم هاي سياسي در پرتو آن نوع از صورت ذهني از جهان شکل ميگيرد که شخص تصميم گيرنده در ذهن خود دارد .
“Social epistemology,” he has written, “… is described as a new kind of epistemology - a theory of knowledge about how society knows as a whole.
Shera ‘An Epistemological Foundation for Library Science,’ Symposium on the foundations of Access to Knowledge, Syracuse University, July 28-30, 1965.
Polanyi holds that the term is not internally inconsistent despite the fact that knowledge is customarily regarded as being impersonal, universally established, objective, and true.