چکیده:
در این پژوهش نشریات هسته لاتین جاری (سال 2002) دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در کتابخانه میرزای شیرازی، با استفاده از قانون پراکندگی برادفورد تعیین شده اند. جامعه مورد مطالعه 268 عنوان نشریه جاری لاتین در رشته های مربوط به دانشکده ادبیات و علوم انسانی، و 120 عنوان نشریه جاری لاتین در رشته های تحصیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز در کتابخانه میرزای شیرازی است. در نتیجه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی 59 عنوان و در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی 23 عنوان مجله به عنوان نشریات هسته معرفی شدند. از جمله پیشنهادهای عمده تحقیق، ارائه خدمات آگاهی رسانی جاری در زمینه نشریات برای آگاهی مراجعه کنندگان و گروه های آموزشی دو دانشکده، توسعه بخش اطلاع رسانی و اشتراک پایگاه های اطلاعاتی ضروری، فعال کردن کمیته تخصصی انتخاب نشریات لاتین، و انجام مطالعات علمی در فواصل منظم درباره وضعیت استفاده از نشریات می باشد.
خلاصه ماشینی:
جامعۀ مورد مطالعه ٢٦٨ عنوان نشريۀ جاري لاتـين در رشـته هـاي مربـوط بـه دانشکدة ادبيات و علوم انساني ، و ١٢٠ عنوان نشريۀ جاري لاتين در رشته هاي تحصيلي دانـشکدة علـوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شيراز در کتابخانۀ ميرزاي شيرازي است .
دانشجوي کارشناسي ارشد علوم کتابداري و اطلاع رساني دانشگاه شيراز سؤال هاي پژوهش چند عنوان نشريه در رشته هاي دانشکدٔە ادبيات و علوم انساني بيشترين استفاده را دارند؟ چند عنوان نشريه در رشته هاي دانشکدٔە علوم تربيتي و روانشناسي بيشترين استفاده را دارند؟ چند عنوان نشريۀ مربوط به دو دانشکده اصلا استفاده نشده اند يا فقط يک بار استفاده شده اند؟ پيشينۀ پژوهش مطالعات متعددي در به کارگيري قوانين کتاب سنجي ، بويژه قانون پراکندگي برادفورد در داخل کـشور انجام شده که اصول کار در همۀ اين پژوهش ها تقريبا يکسان ميباشند.
نشريات هستۀ لاتين جاري دانشکدة ادبيات و علوم انساني بر اساس جدول شماره ١ رشته اقتصاد International Financial Statistics World Development American Economic Review Applied Economics نشريات هستۀ مرکزي Economrtrics Journal of Finance Journal of Economic Studies Economic Developments and Cultural Change International Economic Journal (رجوع شود به تصوير صفحه) American Journal of Sociology (رجوع شود به تصوير صفحه) عنوان هايي که در رشته هاي علوم تربيتي و علوم روانشناسي بيشترين استفاده را دارند در پاسخ به اين سؤال ابتدا محاسبات ضريب «برادفورد» براي تمام رشته هاي تحصيلي مورد بررسي انجام شد و سپس با ترسيم نمودار قانون پراکندگي «برادفورد» و با اعمـال فرمـول مربـوط ، نـشريات هـسته و مـاوراي هستۀ مرکزي تعيين شدند.