چکیده:
این مقاله دیدگاه اجتماعی ـ شناختی در علم اطلاع رسانی و بازیابی اطلاعات را بررسی و تفاوت های بین دیدگاه های شناختی سنتی ودیدگاه اجتماعی ـ شناختی یا تحلیل حوزه ای را به طور فهرست وار بیان می کند. این مقاله مدعی است که با فرض وجود مهارت های مقدماتی در بازیابی رایانه ای اطلاعات، افراد می توانند به طور مبنایی با بازنمون هایی از نوشتارهای موضوعی در بازیابی اطلاعات تعامل برقرار کنند. نوع دانش موردنیاز برای تعامل با بازنمون هایی از نوشتارهای موضوعی نیز بحث می شود. همچنین نشان داده می شود که چگونه رویکرد ها یا انگاره های مختلف در نوشتارهای بازنمون شده به نیازهای اطلاعاتی و معیارهای ربط متفاوتی اشاره می کنند (از جمله این که کاربران نوعا نمی توانند نیازهایشان را به خوبی بیان کنند و اینکه چرا علم اطلاع رسانی نمی تواند عمدتا بر مطالعات کاربران اعتماد کند). این اصول با رویکردهایی در روانشناسی مانند رفتارگرایی، شناخت گرایی، روان تحلیل گری و عصب شناسی مقایسه شده و با ذکر نمونه هایی تشریح می شود. معیارهای ربط که به طور تلویحی در هر موقعیت وجود دارند نیز فهرست وار بیان می شوند. برای اثبات ادعاهای نظری از داده های واقعی نیز استفاده شده است. همچنین نشان داده می شود که عمومی ترین سطح معیارهای ربط به نظریه های معرفت شناختی اشاره دارند.
خلاصه ماشینی:
همچنين نشان داده ميشود که چگونه رويکردها يا انگاره هاي مختلف در نوشتارهاي بازنمونشـده بـه نيازهاي اطلاعاتي و معيارهاي ربط متفاوتي اشاره ميکنند (از جمله اين که کاربران نوعـا نمـي تواننـد نيازهايشان را به خوبي بيان کنند و اينکه چرا علم اطلاع رساني نميتواند عمدتا بـر مطالعـات کـاربران اعتماد کند).
"Epistemology and the Socio-Cognitive Perspective in Information Science", Journal of the American Society for information Science and Technology, 53 (4): 257-270.
با اين حال ، استخدام متخصص موضوعي يا يک فرد خبره ، مسائل روش شناختي سازماندهي دانش را حل نمي کند، بلکه فقط سؤال مطرح شده را يک قدم به عقب برمي گردانـد و آن اينکـه : متخـصص موضـوعي ، ايـن دانش را چگونـه بـه دسـت مـي آورد؟ شـيوه هـايي کـه متخصـصان موضـوعي بـه منظـور سـاخت ـ مـثلا ـ يـک اصطلاحنامه بايد به کار گيرند کدام اند؟ شيوه هايي که متخصص اطلاع رساني براي سـاخت يـک اصـطلاحنامه در زمينۀ علمي خود، يعني علم اطلاع رساني ، استفاده ميکند کدام اند؟ علم اطـلاع رسـاني بايـد راهنمـايي هـاي روش شناختي براي ساخت اين گونه نظام ها را ارائه کند و فقط دانش حوزهاي را فينفسه کافي نداند .
Journal of the American Society for Information Science and Technology, JASIST 101 .
Bateson, Jackson, Haley and Weakland, 1963.
"Domain analysis in information science: Eleven approaches".
"Toward a new horizon in information science: Domain analysis".
Journal of the American Society for Information Science.
Journal of the American Society for Information Science.
Journal of the American Society for Information Science.