Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی اعضای هیئت علمی رشته کتابداری و اطلاع رسانی در ایران

نویسنده:

ISC (14 صفحه - از 4 تا 17)

کلیدواژه ها :

اعضای هیئت علمی ،کتابداری و اطلاع رسانی ،رضایت شعلی ،آموزش کتابداری و اطلاع رسانی ،رﺿﺎﻳﺖ ﺷﻐﻠﻲ ،کتابداری و اطلاع‌رسانی ،آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی

کلید واژه های ماشینی : اعضای هیئت علمی رشته کتاب‌داری ، اعضای هیئت علمی ، رضایت شغلی ، اعضای هیئت علمی حرفه کتاب‌داری ، اعضای هیئت علمی رشتة کتاب‌داری ، رشته کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ، میزان رضایت شغلی مدرسان ، کتاب‌داری ، پژوهش ، حرفه‌ای

جامعة این پژوهش را کلیة اعضای هیئت علمی رشتة کتابداری (90 نفر) که به طور تمام وقت و رسمی، در یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و فناوری یا دانشگاه آزاد اسلامی شاغل می‌باشند، تشکیل می‌دهند.یافته‌های پژوهش نشان داد که در بسیاری زمینه‌ها همچون جنسیت مدرسان، حجم فعالیت‌های علمی‌ـ پژوهشی، میزان سواد رایانه‌ای و میزان دسترسی به فناوری اطلاعات، سابقة خدمت در کتابخانه، مقطع تدریس و فعالیت‌های حرفه‌ای (عضویت در انجمن‌های حرفه‌ای، پذیرش مسئولیت‌های اجرایی و عضویت در هیئت تحریریة مجلات تخصصی) از یک‌سو و رضایت شغلی اعضای هیئت علمی رابطه‌ای وجود ندارد. در مقابل، بین میزان رضایت شغلی مدرسان دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی و همچنین بین میزان رضایت شغلی مدرسان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های مختلف (داخل (دولتی و آزاد اسلامی) و خارج از کشور) تفاوت معناداری وجود دارد

خلاصه ماشینی:

"همچنین تحقیق نشان داد با آن‌که رضایت شغلی اعضای هیئت علمی که تأثیرپذیر از ابعاد مختلف (نوع کار، مافوق، همکاران، ارتقا در سازمان و حقوق ) می‌باشد، در سطح پایینی است و در بعضی موارد «ناراضی» گزارش شده (جدول‌های 2تا 7) ، اما اکثر آنان (88 درصد) از شغل خود به طور کلی و بدون توجه به گروه یا دانشگاهی که عضو آن هستند، در حد زیاد و بسیار زیاد رضایت دارند. 5. نتیجة آزمون فرضیة پنجم پژوهش که به تأثیر محل فارغ‌التحصیلی بر رضایت می‌پردازد، نشان داد که بین میزان رضایت شغلی اعضای هیئت علمی رشتة کتابداری فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های متفاوت (خارج و داخل (دانشگاه‌های تابع وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی)) تفاوت معناداری وجود دارد. نگاهی دوباره به جدول‌های 2 تا 7 و بررسی وضعیت رضایت اعضای هیئت علمی حرفه کتابداری در دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی، این سؤال را به ذهن می‌آورد که نارضایتی بالای اعضای هیئت علمی از بعضی ابعاد رضایت (مانند رضایت از مافوق، همکاران و حقوق)، و همچنین از رضایت شغلی در کلیت آن بخصوص در دانشگاه آزاد، تاکنون چه اثری به‌جا گذاشته؟ در حالی که 50درصد از اعضای هیئت علمی از ارتباط با مافوق، 50 درصد از رفتار همکاران، 9/92درصد از میزان حقوق، 50 درصد از شغل خود (در دانشگاه آزاد) ناراضی‌اند، چگونه می‌توان به ارتقای کم‍ی و کیفی آموزش عالی اندیشید؟ مگر نه این است که انگیزه، فرد را وا می دارد حداکثر کوشش خود را در نیل به تحقق اهداف سازمان به عمل آورد؟ بنابراین، چگونه می‌توان با مشاهدة چنین یافته‌هایی و مورد توجه قراردادن عواملی (مثل میزان حقوق و دستمزد، فرصت‌های ارتقا، همکاران، مافوق، و..."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.