Skip to main content
فهرست مقالات

برنامه جدید کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 26 تا 41)

کلیدواژه ها :

: برنامه درسی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی ،برنامه درسی گرایش مدیریت اطلاعات ،برنامه درسی گرایش مدیریت فناوری اطلاعات

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ، برنامه جدید کارشناسی‌ارشد علوم کتاب‌داری ، کارشناسی‌ارشد علوم کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ، مدیریت فناوری اطلاعات ، مدیریت اطلاعات ، کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی ، فناوری ، فناوری ، اطلاعات و مدیریت فناوری اطلاعات ، مدیریت فناوری اطلاعات تدوین

مقالة حاضر گزارش کوتاهی است از یک طرح پژوهشی که به سفارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال های 1383ـ1382 انجام گرفت. هدف طرح، بررسی برنامة جاری و بازنگری در آن به منظور همخوان‌کردن محتوای برنامه و سرفصل درس ها با نیازها و شرایط متحول کنونی بود. در این راستا، برنامه های جاری در کشورهای آمریکا، انگلستان، استرالیا، هند و ایران مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفتند و بر اساس نقاط مشترک و نیز نیازهای ایران در بخش آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی، برنامة جدیدی در دو گرایش مدیریت اطلاعات و مدیریت فناوری اطلاعات تدوین شد. این برنامه در دو مرحله برای برخی صاحب‌نظران و تعدادی از اعضای هیئت علمی گروه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران که مجری دورة کارشناسی ارشد بودند ارسال و از آنان خواسته شد تا دیدگاه های خود را دربارة گرایش ها، محتوا و سرفصل درس های پیشنهادی ارائه کنند. سرانجام، برنامة نهایی تدوین و توسط کمیتة بازنگری برنامه های آموزشی دانشگاه فردوسی با اصلاحات جزئی مورد تأیید قرار گرفت. گزارش طرح برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز ارسال شد تا پس از تصویب، به دانشگاه‌ها ابلاغ شود

خلاصه ماشینی:

"هدف ها و چهارچوب های نظری طرح این پژوهش بر آن بود تا محتوای برنامة دورة کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی را با توجه به نیازهای روز و تحولات جاری در زمینه های محیط اطلاعاتی و فناوری های جدید مورد بازنگری قرار دهد. اگرچه ممکن است یک کارشناس کتابداری نیز بخوبی از پایگاه های اطلاعاتی استفاده کند، اما یک کارشناس ارشد، نه تنها باید این قابلیت را در سطح مطلوب داشته باشد، بلکه شناخت تحلیلی انواع نظام ها و پایگاه های اطلاعاتی از جمله توانایی های مورد انتظار از او می باشند، و باید دارای قابلیت های زیر باشد: ـ شناخت و تحلیل انواع نظام ها، شبکه ها و پایگاه های اطلاعاتی (عمومی و تخصصی) به لحاظ ساختار، محتوا، محیط رابط، قابلیت های جستجو، و امکانات مدیریت داده‌ها؛ ـ طراحی یا کمک به طراحی وب‌سایت برای کتابخانه ها و مراکز اطلاع‌رسانی با توجه به ساختار ، قابلیت ها و محتوای مورد نیاز کاربران و کتابداران؛ ـ کمک به طراحان نظام ها و پایگاه های اطلاعاتی با توجه به دانشی که کتابداران در زمینه هایی چون سازماندهی، زبان های نمایه سازی، مشخص‌کردن انواع فیلدها (به لحاظ قابلیت نمایه شدن، تکرار شدن)، انواع گزارش های مورد انتظار از یک پایگاه، و طراحی محیط رابط کاربرمدار دارند. تحولات ناشی از فناوری های نوین از یک سو و نیازهای فزایندة متنوع جامعه اطلاعاتی از سوی دیگر، صاحب نظران حرفة کتابداری و اطلاع‌رسانی کشور را بر آن داشته است تا دیدگاه های خود را دربارة محتوا، شیوه ها، و نظام آموزشی که دانش و مهارت مورد نیاز کتابداران را به آن‌ها انتقال می دهد مطرح کنند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.