Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر اینترنت بر فعالیت های علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 129 تا 140)

کلیدواژه ها :

اینترنت ،اعضای هیئت علمی ،دانشگاه علوم پزشکی همدان ،فعالیت های علمی ،: اینترنت ،فعالیت‌‌‌های علمی

کلید واژه های ماشینی : اینترنت ، هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ، اطلاعات ، اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم ، اعضای هیئت علمی ، بررسی تأثیر اینترنت بر فعالیت‌‌‌های ، اعضای هیئت علمی مورد بررسی ، دانشگاه علوم پزشکی همدان ، مرکز اینترنت دانشگاه علوم پزشکی ، کاربران

پژوهش حاضر با روش پیمایشی، به بررسی تأثیر اینترنت بر فعالیت‌‌‌های علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان می‌پردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد که 9/ 94 درصد از اعضای هیئت علمی مورد بررسی، از اینترنت استفاده می کنند. همچنین بین میزان فعالیت‌‌‌های علمی اعضای هیئت علمی مورد بررسی و استفادة آن‌ها از اینترنت، رابطة معنادارای وجود دارد. 6/ 96 درصد از اعضای هیئت علمی مورد بررسی، استفاده از اینترنت را برای کسب اطلاعات ضروری می دانند. افراد مورد پژوهش، اینترنت را بیشتر به منظور کسب اطلاعات روزآمد (6/ 83 درصد) و سپس به منظور انجام فعالیت‌‌‌های پژوهشی (1/ 73 درصد)، ارتباط با مراکز علمی و همکاران (4/ 66 درصد)، و آموزش و تدریس برای دانشجویان (7/ 42 درصد)، مورد استفاده قرار می دهند. 9/ 88 درصد از کاربران مورد بررسی، استفاده از اینترنت را در افزایش کیفیت فعالیت‌‌های پژوهشی، و 5/ 68 درصد آنان استفاده از اینترنت را در افزایش کیفیت فعالیت‌‌‌های آموزشی، به میزان زیاد مؤثر دانسته اند

خلاصه ماشینی:

"ارزیابی کاربران اینترنت از تأثیر استفاده از این فناوری در فعالیت‌‌‌های آموزشی و پژوهشی خود چیست؟ روش تحقیق و جامعة پژوهش این پژوهش به روش پیمایشی انجام شده است و جامعة پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان می باشند. برای بررسی فرضیة کلی پژوهش مبنی بر این که «رابطة معناداری بین میزان فعالیت‌‌‌های علمی اعضای هیئت علمی مورد بررسی و استفادة آنان از اینترنت وجود دارد» میانگین مجموع انواع فعالیت‌‌‌های علمی افراد مورد بررسی(مقالات منتشرشده در مجلات، مقالات ارائه شده در سمینارها و همایش ها، مشارکت در انجام طرح های تحقیقاتی، ترجمه یا تألیف کتاب، شرکت در سمینارها و کنگره ها، تدریس در کارگاه های آموزشی) در دو گروه استفاده کننده و غیراستفاده‌‌کننده، با بهره گیری از آزمون t مقایسه شد. آخرین سؤال پرسشنامه که به صورت یک سؤال باز مطرح شد، این بود که «برای بهبود روش های کسب اطلاعات از طریق اینترنت و استفادة بهینه از این فناوری، چه راه هایی را پیشنهاد می کنید؟» پاسخ‌های داده‌شده به این سؤال عبارت اند از: افزایش امکانات سخت افزاری و ایجاد امکان دسترسی به اینترنت در اتاق های اعضای هیئت علمی، خریداری و در دسترس قراردادن منابع الکترونیکی علمی، فراهم‌آوردن برنامه های آشنایی با منابع الکترونیکی و استفاده از آن ها، ارتقای سرعت اینترنت دانشگاه، اطلاع‌رسانی در مورد سایت های مفید تخصصی و عمومی، تهیه و در اختیار قراردادن نرم‌افزارهای جدید و سودمند، و وجود کارشناسان متخصص برای رفع اشکالات کاربران."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.