Skip to main content
فهرست مقالات

طراحی آزمون اجرا و ارزیابی درس سواد اطلاعاتی برای دوره های تحصیلات تکمیلی

نویسنده:

ISC (28 صفحه - از 35 تا 62)

کلیدواژه ها :

تفکر انتقادی ،طرح درس ،سواد اطلاعاتی ،خود راهبری ،فراگیری تمام عمر ،دوره های تحصیلات تکمیلی ،طراحی اجرا و ارزیابی درس ،سواد اطلاعاتی[3] ،فراگیری تمام عمر[4] ،خودراهبری[5] ،تفکر انتقادی[6] ،دوره‌های تحصیلات تکمیلی ،طراحی، اجرا و ارزیابی درس، سواد اطلاعاتی ،خودراهبری

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ، سواد اطلاعاتی ، درس سواد اطلاعاتی ، ارزیابی درس سواد اطلاعاتی ، توانمندیهای سواد اطلاعاتی ، طرح درس سواد اطلاعاتی ، اجرای درس سواد اطلاعاتی ، اجرا و ارزیابی درس سواد ، منابع اطلاعات ، طراحی

تأثیرهای شگرف عصر اطلاعات بر ابعاد مختلف زندگی و روند پر سرعتی که بیش از پیش ادامه دارد؛ انسانها را نیازمند توشه‌ای از مهارتها و توانمندیهای نوین نموده است چنانکه با استفاده از این توانمندیها، امکان موفقیت در این عصر متغیر و متحول فراهم می‌شود. این توانمندیها که با عنوان سواد اطلاعاتی شناخته می‌شوند، افراد را قادر می‌سازند تا نیاز به اطلاعات را تشخیص دهند، و به جایابی، ارزیابی منتقدانه، و استفاده مؤثر و مسئولانه اطلاعات بپردازند و در واقع با فراگیری نحوة یادگیری به «فراگیرانی تمام عمر» تبدیل شوند. هدف از انتشار این مقاله، ارائه نخستین طرح درس پیشنهادی سواد اطلاعاتی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی کشور است که مبتنی بر پژوهشی کیفی طراحی شده و بر روی گروهی از دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی کشور آزمون، اجرا و ارزیابی شده است؛ با این قصد که امکان به چالش گذاشتن این طرح درس و امکان دریافت نظرها و پیشنهادها توسط صاحب‌نظران مهیا و گامی در راستای اجرای درس سواد اطلاعاتی در سطوح مختلف آموزشی برداشته شود. برای تهیه طرح درس سواد اطلاعاتی، مبانی نظری سواد اطلاعاتی مورد مطالعه قرار گرفت و روشها و مدلهای آموزش سواد اطلاعاتی بررسی و طرح درس اولیه سواد اطلاعاتی طراحی شد. برای سنجش سطح توانمندیهای سواد اطلاعاتی جامعه پژوهش با استفاده از روش تجربی «پیش آزمون ـ پس آزمون» تک گروهی ـ که به روش غیراحتمالی انتخاب شده بودند ـ اجرا شد. مقایسة میانگین پاسخهای دو آزمون، میزان تأثیر و سودمندی درس سواد اطلاعاتی را نمایان ساخت و براساس آن نخستین ویرایش طرح درس سواد اطلاعاتی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی برای اجرای این درس در سطوح آموزش عالی کشور طراحی گردید. یافته‌ها و نتایج این پژوهش در قالب جدولها و نمودارهایی ارائه شده‌‌اند


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.