چکیده:
امروزه، کتابداران در محیطهای دانشگاهی با چالشهای متعددی از جمله مجموعهگستری، مواجه هستند. این مقاله به تجزیه و تحلیل مجموعهگستری و چگونگی ارتباط آن با متخصصان جدید در حوزه کتابداری میپردازد. مقاله حاضر برنامههای آموزشی مجموعهگستری در برنامههای درسی علوم کتابداری و اطلاعرسانی، مهارتهای مورد نظر و مورد نیاز در واحدهای مجموعهگستری و برنامههای آموزش کتابخانهای برای کتابداران جدید را مرور میکند. همچنین توصیههای کاربردی و تجارب دانشآموختگان جدید در حوزه مجموعهگستری را فراهم نموده و در اختیار خوانندگان قرار میدهد. موضوعات مطرح شده شامل سازگاری[6] با محیط جدید، خط مشیها و رویههای مجموعهگستری، فعالیتهای رابطهای[7]، انتخاب منابع و مدیریت زمان میباشد.
خلاصه ماشینی:
این حوزههای موضوعی شامل پیکره و محتوای دورههای مجموعهگستری در برنامههای دوره کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی، ارزیابی مهارتهای کارمندان مجموعهگستر که دانشآموختگان جدید حتما باید این مهارتها را داشته باشند، و سرانجام آخرین حوزه موضوعی مهم مورد توجه، شامل انواع مساعدتها و یا آموزشهایی است که در دسترس جدید باید قرار گیرد.
این فرایند برای استفاده از تواناییهای تحلیلی و تصمیمگیری کتابداران موضوعی و نیز برای ارتباط با دانشجویان، اعضای هیئت علمی و برقراری همکاریهای رابطهای جهت ایجاد مجموعهای مشهور مبتنی بر تصمیمگیریهایی است که منجر به توسعة مجوعهای از منابع میشود که به بهترین شکل نیاز مراجعان را برآورده میکند.
آشکار است که اعضای هیئت علمی در حوزه موضوعی خود متخصص هستند و میتوانند اطلاعات بسیار زیاد مفیدی درباره رشته خود برای شما فراهم کنند.
S Intner, Editors, Recuiting, educating and training librarians for collection development, Greenwood Press, Westport, CT, PP.
S. Intner, Editors, Recruiting, educating, and training librarians for collection development, GreenWood Press, Westpont, CT, PP.
Pastine (1989), What library directors want collection development librarians to know, Against the Grain 10 (2), PP.
S. Intner, Editors, Recruiting, educating, and training librarians for collection development, Greenwood Press, Westport, CT, PP.
S. Intner, Editors, Recruiting, educating, and training librarians for collection development, Greenwood Press, Westport, CT, PP.
T. Suprenant (2000), Navigating the parallel universe: Education for collection management in the electronic age, library Trends 48, PP.
این مقاله ترجمه مقالهای است با مشخصات زیر: Collection Development for new librarians: Advice from the trenches by Cory Tucker, J.