چکیده:
این مقاله به تشریح توسعه رویکردی عملی درفراهمسازی تسهیل دانش در یک سازمان پژوهشی بزرگ میپردازد. مقاله از نوع مطالعه موردی است که با بررسی آزمایشگاه علوم و فناوری و صنایع نظامی انگلیس (آفصا) و رویکرد بخش خدمات دانشی آن، به تسهیلسازی دانش پرداخته است. از یافتهها میتوان به در دسترس بودن آسان متخصصان موضوعی/اطلاعاتی سازمان، همچنین شکل گیری غیر رسمی شبکههای دانشی موازی با شبکههای رسمی درون سازمان اشاره کرد که باعث میشود جمع آوری و استفاده از اطلاعات به نحو موثرتری انجام گیرد. در این پژوهش خدمات موثر، فلسفه و ابزار بهبود استفاده موثر و مجدد از اطلاعات و دانش واحد معرفی میشود. علاوه بر این، حرکتی ثابت از تدارک خدمات استاندارد به سوی یک فضای کارشناسی اطلاعاتی وجود دارد. از مفاهیم نو ارائه شده در این مقاله، ارائة تعریفی مجدد از نقش خدمات کتابخانه و اطلاعرسانی است که با نیازهای قرن بیست و یکم تطابق بیشتری دارد.
خلاصه ماشینی:
"اما کارکنان ما در داخل آموزش داده میشوند و به گسترة بسیار وسیعتری از منابع احتمالی دسترسی دارند که چه بسا بسیاری از مراجعان هیچ نوع اطلاعی درباره وجود آنها نداشته باشند و میتوانند بر مبنای عمق پژوهش مورد نیاز برای پروژهای که در دست دارند، از بین آنها مطالب موردنیاز خود را انتخاب کنند.
این پروژه، شامل بررسی فنون نوین در یک حیطة بخصوص به منظور شناسایی و رفع نقاط ضعف آن در برنامههای پژوهشی وزارت دفاع بود: • تعیین دقیق نیازهای مراجعان • ایجاد یک استراتژی جستجوی مقدماتی و انجام یک جستجوی بسیار دشوار • تعریف مجدد موضوعات مورد نظر، و ایجاد یک ساختار طبقه بندی شده • ارتباط یکپارچه، استفاده از طبقهبندی در حوزههایی که برنامة پژوهشی مطالعاتی را در دست اقدام دارد • انجام جستجویی جامع و با تمام جزئیات با استفاده از تمامی منابع موجود • ارزیابی نتایج جستجو براساس اهمیت و ارتباط آنها، و کاهش نتایج و محدود کردن آنها به گروههایی که بالاتر از سطح امتیازبندی، از لحاظ میزان ارتباط مورد توافق قرار دارند • فراهمآوری نسخههای الکترونیکی تمام متن از هر جایی که موجود است • تنظیم نتایج بر مبنای طرح ذهنی[11]، و بررسی نتایج با رویکردهای مختلف و از زوایای گوناگون و به شیوهای خلاقانه و ابتکاری • ارائة نتایج نهایی بر روی لوح فشرده، به گونهای که سایر گروههای علاقهمند که دسترسی مستقیم به شبکه ما ندارند، نسخههایی از آن را داشته باشند.
Steve Thornton and Chrissie McCracken, "Putting the Human Touch into Knowledge Management", VINE: The Journal of Information and Knowledge Management Systems, Vol. 35 No. 3, 2005: pp."