چکیده:
در این راهنما خدمات اطلاع رسانی کتابخانه ها با عناوین خدمات، منابع، دسترسی، نیروی انسانی، ارزیابی و اصول اخلاق مورد توجه قرار گرفته است. این خدمات در پیوند با وظیفه اصلی کتابخانه ها که عبارت است از برآورده ساختن نیازهای آموزشی، تفریحی، شخصی و اقتصادی کلیه افراد جامعه تبیین شده است. تأکید شده است که خدمات اطلاع رسانی نه تنها باید نیازهای کاربر را برآورده سازد، بلکه آن نیازها را باید پیشی بینی کند تا از این طریق منابع مناسب را گردآوری و در دسترس قرار دهد. خدمات باید بر اساس رفتارها و عادات جستجوی اطلاعات، نیازهای اطلاعاتی و خدمات مورد انتظار افراد آن جامعه طراحی شوند. در این متن 31 رهنمود ارائه شده است که بیشترین آن به خدمات مربوط است.
خلاصه ماشینی:
تأكيد شده است كه خدمات اطلاعرساني نه تنها بايد نيازهاي كاربر را برآورده سازد، بلكه آن نيازها را بايد پيشيبيني كند تا از اين طريق منابع مناسب را گردآوري و در دسترس قرار دهد.
از آنجا که کتابخانه وظيفه تهيه و تنطيم کليه منابع اطلاعاتي را براي اعضاي خود بر عهده دارد، بايد خدمات اطلاعرساني را متناسب با نيازهاي جامعه کاربران خود و همچنين مطابق با مفاد «حقوق کتابخانههاي انجمن آمريکايي کتابداران» ارائه نمايد.
در ارائه اين خدمات، بايد رفتارها و عادتهاي جستجوي اطلاعات، نيازهاي اطلاعاتي و خدمات مورد انتظار افراد آن جامعه را در نظر گرفت.
کتابخانه بايد نيازهاي اطلاعاتي جامعه خود را بررسي و ارزيابي نمايد و براي آن گروه از نيازهايي که با مواد موجود برآورده نميشود، مواد اطلاعاتي تهيه كند.
کتابخانه بايد براي دستيابي به منابع اطلاعاتي و خدماتي که خود به تنهايي قادر به تأمين آنها نيست، در کنسرسيومها و شبکه هاي اطلاعات علمي شرکت نمايد.
3. دسترسي 3- 1 کتابخانه بايد خدمات اطلاعرساني را بر اساس يك طرح منطقي تنظيم نمايد و در اين راه دسترسي آسان کاربران را به منابع اطلاعاتي مد نظر قرار دهد.
فضاي کار خدمات اطلاعرساني بايد به اندازه اي باشد که بتواند کارکنان بخش، مجموعه منابع اطلاعاتي، وسايل مورد نيازبراي دسترسي به تمام ابزارهاي ارتباطي و ساير لوازم و همچنين کاربراني را که متقاضي خدمات هستند، در خود جاي دهد.
کتابخانه بايد به طور مرتب خدمات اطلاعرساني خود را ارزيابي نمايد تا مطمئن شود خدمات ارائه شده، اهداف سازمان را پيش مي برند و همچنين اين اهداف، نيازها و علايق جامعه را در بر ميگيرند.