Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی شیوه های ارتقای سطح علمی نیروها و دستیابی به دانش روز

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (12 صفحه - از 82 تا 93)

کلیدواژه ها :

اطلاع‌رسانی ،پژوهشگران ،اثرسنجی ،موسسات تحقیقاتی ،ارزیابی اثربخشی ،ارتقای علمی ،سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی ،دانش روز

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ، شیوه‌های ارتقای سطح علمی نیروها ، بررسی شیوه‌های ارتقای سطح علمی ، آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ، ارتقای سطح علمی نیروها ، آموزش ، سطح علمی نیروها و دست‌یابی ، ارتقای سطح علمی پژوهشگران مؤسسات ، بخشهای آموزش و اطلاع‌رسانی مؤسسات ، اطلاع‌رسانی

این طرح با هدف ارزیابی بخشهای آموزش و اطلاع‌رسانی موسسات و مراکز تحقیقاتی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، در زمینه ارتقای سطح علمی پژوهشگران موسسات و مراکز یادشده و دستیابی آنها به دانش روز، شیوه‌های به کار گرفته شده را بررسی نموده است. روش تحقیق از نوع پیمایشی توصیفی بوده و 512 پرسشنامه به صورت مراجعه حضوری و مصاحبه، تکمیل و گردآوری شدند. نتایج به دست آمده نشان داد شیوه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی نیروها به طور کلی مورد تاثیر و تابع مستقیم سرمایه‌گذاری اعتباری و انسانی و نیز توجه مدیران و برنامه‌ریزان به این دو بخش می‌باشد. در بررسیهای انجام شده، بودجه و اعتبارهای ناچیز تخصیصی و پرت بالای سرمایه‌گذاری موجود، ضعف مدیریتی در توجه لازم به اهمیت آموزش و اطلاع‌رسانی به عنوان بخشهای پشتیبان و پیش‌برندة تحقیقات، نازل بودن نسبی سطح و دوره‌های آموزشی، محدودیت برخورداری از دوره‌های عالی تخصصی و فرصتهای مطالعاتی در کشورهای توسعه‌یافته، عدم کفایت و استمرار دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، عدم اختصاص بودجه به منظور تامین اساسی‌ترین نیاز اطلاعاتی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران؛ یعنی دسترسی به منابع و دانش علمی روز به صورت تمهید اشتراک آنلاین با کارگزاران و ناشران خارجی برای بهره‌برداری از بانکهای اطلاعاتی، کتابها، مجله‌های علمی، پایان‌نامه‌ها و گزارشهای پژوهشی به عنوان مشکلات اساسی تشخیص داده شد. در پایان، راهکارها و پیشنهادهایی برای رفع موانع و بهینه نمودن شیوه ها ارائه گردید.

خلاصه ماشینی:

"در پاسخ به پرسش دوم از پرسشهای تحقیق: «آیا شیوه‌های موجود و رایج ارتقای سطح علمی نیروها و دستیابی به دانش روز از اثربخشی لازم برخوردارند؟» بخشهای آموزش و اطلاع‌رسانی، مورد نظرسنجی و ارزیابی جامعه آماری قرارگرفتند: بخش‌ آموزش‌ آموزشهای‌ بلندمدت بر اساس بررسی‌ به‌ عمل‌ آمده‌، برخورداری‌ نیروها از آموزشهای‌ بلندمدت‌ در سازمان‌، تابعی‌ مستقیم‌ از میزان‌ بودجه‌ بوده‌ و ظرفیت‌ بسیار کم‌ تخصیص‌ یافته‌ به‌ این‌ مورد در سطح‌ وزارت‌، موجب‌ محرومیت‌ درصد بالایی‌ از نیروهای‌ مستعد از ارتقای سطح‌ علمی‌ از طریق‌ آموزش‌ بلندمدت‌ گردیده‌ است‌. در بررسی‌ فعالیتها و عملکرد مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی‌ به‌ عنوان‌ متولی‌ بخش‌ اطلاع‌رسانی‌ سازمان و سیاست‌ متمرکز آن،‌ ملاحظه‌ شد که‌ این‌ تمرکز بیشتر به‌ توسعه‌ و ارائه‌ خدمات‌ در خود مرکز و پایتخت‌ گرایش یافته‌ و در عمل‌ به‌ وانهادگی‌ و یا عدم رسیدگی فعال‌ به‌ مراکز تحقیقات‌ استانها و واحدهای‌ اطلاع‌رسانی‌ و کتابخانه‌های‌ آنها منجر شده است؛ امری‌ که‌ جزو وظایف‌ و اهداف‌ آن‌ یعنی‌ «پشتیبانی‌ و تقویت‌ نهادهای‌ اطلاع‌رسانی‌ مراکز آموزشی‌ و تحقیقاتی‌ زیر پوشش‌ معاونت‌ آموزش‌ و تحقیقات‌» قرار دارد‌. فراوانی افراد جامعه که از خدمات اطلاع‌رسانی بهره‌برداری ننموده‌اند نوع خدمات اطلاع‌رسانی کل جامعه (درصد) هیئت علمی (درصد) خدمات فهرست مندرجات نشریات ادواری غیرفارسی 7/64 4/55 خدمات تحویل مدرک (DDS) 3/66 6/54 خدمات فهرستگان کتابخانه‌ها 9/76 8/70 خدمات کاوش بانکهای اطلاعات علمی 8/56 1/43 خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات (SDI) 5/81 8/73 خدمات آگاهی‌رسانی جاری (CAS) 9/75 2/66 بنابراین،‌ با توجه‌ به‌ مطالب‌ مطرح شده‌ و موارد برشمرده‌، نتیجه‌گیری‌ می‌گردد در مجموع‌ عناصر مورد سنجش‌، شیوه‌های‌ به‌ کار رفته‌ توسط‌ بخشهای‌ آموزش‌ و اطلاع‌رسانی‌ جهت‌ ارتقای سطح‌ علمی‌ نیروها و دستیابی‌ آنان‌ به‌ دانش‌ روز، اثربخشی‌ لازم را ندارند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.