Skip to main content
فهرست مقالات

قیمت گذاری منابع و خدمات اطلاعاتی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (19 صفحه - از 198 تا 216)

کلیدواژه ها :

قیمت‌گذاری ،خدمات اطلاعاتی ،اقتصاد اطلاعات ،منابع اطلاعاتی

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ، قیمت­گذاری ، قیمت ، قیمت­گذاری منابع و خدمات اطلاعاتی ، قیمت‌گذاری منابع و خدمات اطلاعاتی ، منابع و خدمات اطلاعاتی ، هزینه ، خدمات ، خدمات اطلاع­رسانی ، قیمت­گذاری منابع و خدمات اطلاع­رسانی

«قیمت‌گذاری» از مفاهیم پایه در علم اقتصاد و بخصوص بازاریابی است. آگاهی از اصول، روشها، هدفها، چالشها و راهکارهای آن بویژه به منظور استفاده از این مفاهیم در ارائه خدمات اطلاع‌رسانی و دسترسی به اطلاعات، برای متخصصان کتابداری و اطلاع‌رسانی، اهمیت اساسی دارد. از آنجا که مفهوم قیمت‌گذاری در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، این مقاله زوایای مفهوم قیمت‌گذاری را با توجه به منابع و خدمات اطلاع‌رسانی، بررسی نموده است. ضرورت توجه بیشتر به حوزه اقتصاد اطلاعات و بویژه اصول قیمت‌گذاری منابع و خدمات اطلاعاتی، هدفهای قیمت‌گذاری، تفاوتها و تشابهات قیمت‌گذاری منابع و خدمات اطلاعاتی با دیگر کالاها و خدمات اقتصادی، برآورد هزینه، و راهکارهای قیمت‌گذاری منابع و خدمات اطلاعاتی به منظور ارائه خدمات کارآمد، از دیگر مواردی است که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است.

خلاصه ماشینی:

"موارد فوق ضرورت توجه هر چه بیشتر به بحث قیمت­گذاری خدمات اطلاع­رسانی را روشن می­کند؛ اما اکنون برای کتابخانه­ها و مراکز اطلاع­رسانی سؤالهایی پیش می­آید که در پژوهشهای این حوزه کمتر به آن پرداخته شده است؛ سؤالهایی که در ابتدا به ذهن می­رسد این است که به راستی تولیدکنندگان و ارائه دهندگان منابع و خدمات اطلاعاتی چگونه بر فرآورده­های خود قیمت می­گذارند؟ یا عمل قیمت­گذاری به چه نحو انجام می‌گیرد؟ مراکز اطلاع­رسانی چگونه برای خدمات جستجو و تحویل مدرک، هزینه مطالبه می­کنند؟ چه معیارهایی برای تعیین قیمتها مورد استفاده قرار می­گیرد؟ مخارج چگونه شناسایی و برآورد می­شوند؟ راهکارهای تعیین قیمت کدامند؟ هدف این مقاله، پاسخگویی به این سؤالهاست. هدفهای قیمت­گذاری (اقتباس از: اولانیتیس، آیدوناس، 2007، ص 85) حداکثر سود حداکثر میزان فروش حضورحداکثری در بازار افزایش مشارکت در بازار بازگشت سرمایه[15] پوشش ظرفیت موجود تبعیض قیمتی[16] (تمایز قیمتی) ارضای نیازهای توزیع­کنندگان یکپارچگی قیمت در بازار یکپارچگی فروش در بازار جلوگیری از ورود رقبای جدید به بازار حفظ مشتریان فعلی تعیین قیمت منصفانه برای مشتریان ماندگاری طولانی مدت دستیابی به منافع در حد رضایت نیل به فروش در حد رضایت­بخش دستیابی به سهم بازار در حد رضایت­بخش پوشش هزینه بازگشت دارایی­ها[17] حفظ و دستیابی به قدرت پرداخت بدهی­ها (نقدینگی)[18] رهبری کیفیت خدمات خلق یک تصویر آبرومندانه و معتبر از سازمان اجتناب از کشمکشهای قیمتی[19] توسعة بازار قیمتهای مشابه رقبا برآورده کردن نیاز مشتریان جذب مشتریان جدید دستیابی به هدفهای اجتماعی در گذشته، هدفهای کتابخانه‌ها و خدمات اطلاع‌رسانی سنتی به حداقل رساندن هزینه‌ها، کاهش کسر بودجه و حفظ استانداردهای خدماتی بود؛ ولی در سالهای اخیر این عقیده در حال گسترش است که خدمات اطلاع‌رسانی باید پاسخگوی مخارج خود باشند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.