چکیده:
امروزه هوش عاطفی، بخش عمدة آثار تالیف شده در زمینة مباحث نوین مدیریت را به خود اختصاص داده است. این مفهوم، در مباحث تحقیق مدیریت نیز عاملی پراهمیت و تاثیرگذار بر مسائلی همچون عملکرد شغلی، خلاقیت شغلی، تعهد حرفهای و امثال آن، شناخته و معرفی شده است. به همین دلیل، مطالعات مختلفی در زمینه سنجش و بهبود سطح هوش عاطفی کارکنان انجام شده است. همگام با بسیاری از سازمانهای نوین، کتابخانهها نیز در جوامع امروز، نقش بسیار مهم و حساسی در توسعة اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جوامع پیدا کردهاند. در این بین، کتابداران نقش مهمی در ارائة خدمات مفید به کاربران، ایفا میکنند که به موفقیت کتابخانهها منجر میشود. بنابراین، تحلیل و تجزیه هوش عاطفی کتابداران می تواند کمک مفیدی باشد برای بهبود خدمات کتابخانهها. این مقاله به بررسی هوش عاطفی کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان یزد می پردازد. پرسشنامة این تحقیق، با توجه به مدل «لرد و هوگان» طراحی و در بین همة کتابداران توزیع شد؛ سپس با استفاده از ابزارهای آماری و تکنیک TOPSIS، هوش عاطفی کتابداران، سنجیده و وجوه مختلف آن رتبهبندی گردید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد از میان وجوه مختلف هوش هیجانی، بخشهای مربوط به برقراری ارتباط و نفوذ در دیگران، قابل اعتماد بودن، تمایل به خدمترسانی، به دیگران و تیمسازی نسبت به سایر مولفهها به طور قویتری در کتابداران وجود دارد؛ در حالی که مولفه های آگاهی سازمانی، خودکنترلی، انطباقپذیری، همدلی و درک دیگران، به طور ضعیفتر و کمتری در آنها دیده میشود. در پایان، پیشنهادهایی برای بهبود ابعاد ضعیف، ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"برای انجام این تحقیق ، فرایندی 6 مرحلهای اجرا شده است که مراحل آن را می توان به طور خلاصه به شرح زیر برشمرد: الف) بررسی هوش هیجانی و شناسایی مؤلفههای آن ب) تنظیم نمودار درختی سلسله مراتب مولفه های هوش هیجانی ج) تدوین پرسشنامة ابتدایی و شناسایی جامعه و نمونة آماری تحقیق د) توزیع پرسشنامه ها میان کتابداران و جمعآوری آنها هـ) تحلیل فرضیهها با استفاده از آزمونهای فرض آماری و) رتبهبندی مؤلفههای هوش هیجانی با استفاده از تکنیک Topsis جامعه آماری و حجم نمونه جامعة آماری این تحقیق، کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی شهرستان یزد را شامل میشود.
مقدار آمار آزمون و سطح معناداری به دست آمده از بررسی فرضیههای اخص 1-1 الی 4-4 نیز نشان میدهد، از 16 بعد فرعی هوش هیجانی ـ که در این تحقیق، برای هر کدام از آنها یک فرضیة اخص بیان شده است ـ تمام ابعاد، در اندازة قابل قبولی در کتابداران وجود دارند.
رتبهبندی مؤلفههای هوش هیجانی با استفاده از تکنیک TOPSIS رتبه مؤلفه وزن 1 برقراری ارتباط و نفوذ در دیگران 695/0 2 قابل اعتماد بودن 688/0 3 تمایل به خدمت رسانی به دیگران 666/0 4 تیم سازی 639/0 5 کار گروهی 624/0 6 اعتماد به نفس 602/0 7 کمک به رشد دیگران 599/0 8 خود ارزیابی دقیق 593/0 9 رهبری و سازمان دهی تغییرات 549/0 10 خود آگاهی عاطفی 532/0 11 موفقیت طلبی 527/0 12 مدیریت تعارض 509/0 13 همدلی و درک دیگران 504/0 14 انطباق پذیری 462/0 15 خود کنترلی 429/0 16 آگاهی سازمانی 286/0 بحث و نتیجهگیری هوش هیجانی، مفهوم جدیدی است که در سالهای اخیر مطرح شده است و در مقابل هوش شناختی و بهرة هوشی به کار میرود."