Skip to main content
فهرست مقالات

کاربرد هستی شناسی ها در نظام مدیریت دانش

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (14 صفحه - از 127 تا 140)

کلیدواژه ها :

هستی‌شناسی ،وب معنایی ،نظام مدیریت دانش ،نظریة مدیریت دانش توزیع شده ،نظامهای هوشمند

کلید واژه های ماشینی : مدیریت دانش ، دانش ، هستی‌شناسی ، نظام مدیریت دانش هستی‌شناسی مبنا ، نظام مدیریت دانش ، وب ، هستی‌شناسی ها در نظام مدیریت ، معماری ، سازمان ، فناوری

از دهة 1990، مدیریت دانش به عنوان رویکردی مدیریتی و به دنبال اقتصاد دانش مدار، تحولات شگرفی را در زمینة مدیریت سازمانهای تجاری و پس از آن، سازمانهای غیرانتفاعی و دولتی ایجاد کرد. مدیریت دانش با هدف افزایش سود و بهره‌وری سازمانی، بر فرایند استخراج، فراهم آوری، سازماندهی، اشاعه، و استفاده از دانش عینی و ذهنی کارکنان، به عنوان سرمایه‌های فکری سازمان، متمرکز است. نظامهای هوشمندی که بر مبنای فناوریهای وب معنایی شکل گرفته‌اند، در پشتیبانی از مدیریت دانش ویژگی منحصر به فردی دارند. هستی‌شناسی ـ یکی از فناوریها و لایه‌های اصلی وب معنایی ـ با هدف تسهیل اشتراک و استفادة مجدد از دانش، ایجاد شده است و سابقة بهره‌گیری از آن در مدیریت دانش، به سالهای اخیر باز می‌گردد. در این نوشتار، چرخة حیات دانش در نظام مدیریت دانش مورد توجه قرار گرفته و ضمن تمرکز بر نظریة مدیریت دانش توزیع شده در مقابل نظارت متمرکز، نظام مدیریت دانش هستی‌شناسی مبنا، معماری ویژة هستی‌شناسی و مهندسی آن در 5 مرحلة ساخت، تطابق محلی، تحلیل، بازبینی، و روزآمدسازی محلی بیان شده است.

خلاصه ماشینی:

"استفاده از هستی‌شناسی، به طور کلی، روشی مناسب در تحقق همزبانی تسهیم شده در ارتباطات است؛ اما اختصاصا در مورد نظامهای مدیریت دانش، ساختار پایه (راجو و وینز، 2007، ص 1071)، و از بنیانی‌ترین زیرساختها در رویکردهای پیشرفتة خودکارسازی مدیریت دانش است (سیسیلیاو دیگران، 2005، ص 111). فناوری، به تنهایی، کسی را به تسهیم مهارتهای خود با دیگران ترغیب نمی‌کند؛ فناوری، به تنهایی نمی‌تواند کارمندی را که علاقه‌ای به دانش آموختن ندارد، مجبور به نشستن در برابر صفحه کلید رایانه، جستجو، و تحقیق کند؛ فناوری، به خودی خود، سازمان یادگیرنده و شایسته سالار و سازمانی دانش‌آفرین پدید نمی‌آورد (درودی، 1384، ص 105) و همواره یکی از دلایل شکست فعالیتهای مدیریت دانش، نبود انگیزه در میان افراد و گروه‌های درگیر در امر اشتراک دانش است (راجو و رینز، 2007، ص 1067). " Software maintenance seen as a knowledge management issue". " An ontology-based knowledge management system or flow and water qualityModeling" Engineering Software, 38 :172–181. "Mapping Databases to ontologies to design and maintain data in a semantic web environment". "Towards Principles for the Design of Ontologies used for Knowledge Sharing". "An Ontology-Based Framework for Representing Organizational Knowledge" . "Management of dynamic knowledge" . " An Ontology-based Knowledge Management System for the Metal Industry". " A business process context for Knowledge Management" . " Integrating descriptions of knowledge management learning activities into large ontological structures: A case study". "Application of Ontology to Knowledge Management in Web based Learning" . " A Framework for Ontology-Based Knowledge Management System" . 4. Ontology-based Knowledge Management Systems."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.