Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی کتابخانه های دبیرستانی شهر کرمانشاه و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آنها

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (12 صفحه - از 76 تا 87)

کلیدواژه ها :

کتابخانه‌های دبیرستانی: شهر کرمانشاه

کلید واژه های ماشینی : دبیران ، کتاب ، ارزیابی کتابخانه‌های دبیرستانی شهر کرمانشاه ، کتابخانه‌های دبیرستانی ، شهر کرمانشاه و ارائه راهکارهایی ، دانش‌آموزان ، مدارس ، فضای موجود کتابخانه‌های دبیرستانی ، بودجه ، کتابخانه‌های آموزشگاهی

در پژوهش حاضر، کتابخانه‌های دبیرستانی شهر کرمانشاه بررسی شده است. ضرورت انجام این پژوهش به جهت کسب آگاهی و شناخت هرچه بیشتر نسبت به اوضاع و شرایط فیزیکی کتابخانه‌ها بوده، و هدفهای مورد نظر عبارتند از: کسب اطلاعات جامع و دقیق از شرایط فیزیکی، مجموعه، بودجه، خدمات، نیروی انسانی کتابخانه‌ها، کسب آگاهی و شناخت کمبودها و نقایص. روش برگزیده برای این پژوهش، بنا بر سازگاری آن با نوع و ماهیت تحقیق، روش پیمایشی است و برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، کل جامعه آماری شامل 141 دبیرستان بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد نسبت تعداد کتابها به تعداد دانش‌آموزان در مدارس 97/4% است. همچنین، همین‌طور از 141 واحد آموزشی تحت پوشش، 124 دبیرستان کتابخانه دارد و اکثر آنها از داشتن ابتدایی‌ترین نیاز یک کتابخانه ـ شرایط فیزیکی ـ محرومند. به علاوه، فضای موجود کتابخانه‌های دبیرستانی متناسب با تعداد دانش‌آموزان نیست و با زیربنای تقریبی 3500 مترمربع، به‌طور متوسط هر کتابخانه 28/22 مترمربع را به خود اختصاص داده است.

خلاصه ماشینی:

"در این پژوهش 60 مورد کتابخانه‌ دبیرستانی تهران از طریق مصاحبه با کتابدار و عوامل اجرایی و نیز مشاهدة محقق انجام و مشخص شد: 1ـ کتابخانه‌های دبیرستانی فاقد کتابدار با پست سازمانی می‌باشند 2ـ اکثر منابع مذهبی و کتابهای اجتماعی داستانی نیز زمینه مذهبی دارند 3ـ اغلب کتابخانه‌ها فاقد کتب مرجع می‌باشند 4ـ بودجه خاص در دبیرستانها برای کتابخانه وجود ندارد 5ـ مجموعه اکثر کتابخانه‌ها فاقد سازماندهی است 6ـ اکثر کتابخانه‌ها مکان نامناسب دارند 7ـ اکثر کتابخانه‌ها به روش بسته اداره می‌شوند. توزیع فراوانی انتخاب مواد از سوی مسئولان در کتابخانه‌های دبیرستانی شهر کرمانشاه ردیف انتخاب‌کنندگان تعداد دبیرستانهای دخترانه تعداد دبیرستانهای پسرانه جمع تعداد درصد 1 کتابدار 29 21 50 03/24 2 مربی پرورشی 17 12 29 94/13 3 شورای دبیران 27 25 52 25 4 مدیر 29 25 54 97/25 5 سایر موارد 5 18 23 06/11 6 جمع 107 101 208 100 8585 کتابخانه (54/68%) روش موضوعی دلخواه را برای تنظیم مجموعه خود برگزیده‌اند و بدین ترتیب ابتدا از روی عنوان موضوعات را تشخیص داده و با توجه به قفسه‌ای که کتاب در آن قرار می‌گیرد، به کتاب شماره‌ای داده می‌شود و آن شماره به عنوان شمارة بازیابی کتاب تلقی می‌شود، 12/16% از کتابخانه‌ها با رده‌بندی دیویی آشنا تنظیم شده‌اند. توزیع فراوانی انواع رده‌بندی موجود در کتابخانه‌های دبیرستانی شهر کرمانشاه ردیف روش تنظیم مجموعه تعداد کتابخانه‌های دخترانه تعداد کتابخانه‌های پسرانه جمع تعداد درصد 1 موضوعی دلخواه 40 45 85 54/68 2 رده‌بندی دیویی 9 11 20 12/16 3 رده‌بندی کنگره 0 0 0 0 4 الفبایی عنوان 6 4 10 06/8 5 قطع کتاب 2 3 5 03/4 6 سایر موارد 2 2 4 22/3 جمع 59 65 124 100 100% دانش‌آموزان از کتابخانه‌های مورد بررسی استفاده می‌کنند, 61/76% معلمان و 35/19% سایر کارکنان آموزشگاه از جمله مراجعان به کتابخانه‌های مورد مطالعه می‌باشند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.