Skip to main content
فهرست مقالات

کیفیت سنجی عملکرد کتابخانه های دانشگاهی رویکردی متن پژوهانه

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (30 صفحه - از 49 تا 78)

کلیدواژه ها :

کتابخانه‌های دانشگاهی ،معیارهای ارزیابی ،کیفیت‌سنجی ،شاخصهای کیفیت ،ابزارهای سنجش کیفیت کتابخانه‌ها

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه ، کیفیت ، سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی ، سنجش کیفیت عملکرد کتابخانه‌های دانشگاهی ، کیفیت سنجی عملکرد کتابخانه‌های دانشگاهی ، عملکرد کتابخانه‌های دانشگاهی ، کتابخانه‌های دانشگاهی ، سنجی عملکرد کتابخانه‌های دانشگاهی رویکردی ، استانداردها ، اطلاعات

به منظور فراهم کردن بستر مناسب برای ارزیابی عملکرد کتابخانه‌های دانشگاهی و پیاده‌سازی استانداردها و رویکردهای متعارف بین‌المللی، مقاله حاضر می‌کوشد با بررسی متون مرتبط اعم از پژوهشی و مروری، الگوها و رویکردهای به کار رفته برای سنجش کیفیت خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی را شناسایی و مباحث کلیدی را استخراج نماید، با این امید که پژوهشگران علاقمند به حوزه کیفیت‌سنجی، خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی را با استانداردها و الگوهای متداول موجود آشنا و انگیزة جستجو و کنکاش را در آنان ایجاد کند.

خلاصه ماشینی:

"ارزیابی خدمات پیوسته رضایت از رابطهای کاربر و منابع بازیابی شده و رضایت کلی از این خدمات افزون بر نظرها و مباحث یاد شده در رابطه با شاخصهای کیفیت در کتابخانه‌های دانشگاهی، می‌توان به پژوهش کتابخانه دانشگاه کالدونیان شهر گلاسکوی اسکاتلند (Glasgow Caledonian University Library, 2005) اشاره کرد. طبق نتایج پژوهش «کولمن و ژارد» ( ; 1994نقل شده در Praditteera, 2001)، استانداردهای اعتبارسنجی رایج در کتابخانه‌های دانشگاهی عبارتند از: میزان دخالت جامعه دانشگاهی در برنامه‌های کتابخانه آموزش کتابشناختی اعتبار بودجه ساختمان امانت رسانه‌ها کیفیت و کمیت مجموعه تخصیص بودجه ساعات فعالیت و ارائه خدمات برنامه‌های خدمات از راه دور دسترسی فیزیکی خط مشی‌ها حفاظت و امنیت ارزیابی برنامه‌ها مرجع رزرو منابع اشتراک منابع کارمندان در سال 1999، طی پژوهشی، «ابینگهاوس» به فهرست بالا موارد زیر را اضافه کرد: رایانه منابع شبکه‌ای شرح جزئیات پیشرفت حرفه‌ای برنامه‌ریزی بلند مدت در پایان، بنا به نظر «ویلیامز» (1993) باید گفت «اعتبارسنجی را باید به عنوان معیاری در فرایند برنامه‌ریزی و نه به عنوان یک هدف قلمداد کرد». وب سایت کتابخانه اعتبارسنجی،TQM ، ISO 11620، LibQUAL د) کارمندان (اعم از کتابداران و همکاران آنها) اعتبارسنجی، ISO 11620، SERVQUAL، LibQUAL، ACRL هـ) سواد اطلاعاتی و آموزش کاربران TQM، LibQUAL در واقع، شاخصها و زیرمعیارهای گنجانده شده در جدول 2 را که از متون مرتبط با سنجش کیفیت عملکرد کتابخانه‌های دانشگاهی استخراج شده‌اند، می‌‌توان به عنوان یک ابزار پیشنهادی کیفیت‌سنجی خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی برای پژوهشهای آتی، قلمداد کرد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.