چکیده:
امروزه دانش به عنوان یک منبع حیاتی برای کسب برتری رقابتی شناخته شده و مدیریت داراییهای دانشی، ضرورت بیشتری یافته است. در این راستا، اشتراک دانش به عنوان یک عنصر کلیدی در فرایند مدیریت دانش شناخته شده است. بر همین اساس، تحقیق حاضر به منظور بررسی و شناسایی عوامل مشوّق و بازدارندة اشتراک دانش در کتابخانههای آستان قدس رضوی انجام شده است. در اجرای این پژوهش از روش تحقیق موردی از نوع پیمایشی استفاده شده است. به منظور گردآوری اطلاعات دو نوع پرسشنامه برای بررسی نظرات مدیران و کتابداران طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد از میان عوامل فردی و سازمانی موثر بر اشتراک دانش، کسب دانش، ایجاد ارتباط و کسب وجهه اجتماعی، احساس مسئولیت، اعتماد میان کتابداران و اعتماد سازمانی به عنوان عوامل مشوق اشتراک دانش شناخته شدند. نبود زمان و وقت کافی برای شرکت در فعالیتهای اشتراک دانش، عامل بازدارنده برای این فعالیت در سازمان کتابخانههاست.
خلاصه ماشینی:
"در بخشی که کار می کنید، تا چه میزان به هنگام برخورد با مشکلات کاری، همکارانتان دانش خود را در اختیار شما قرار می دهند؟ 68/3 89/0 با توجه به میانگین نظرات (یعنی،9/3ـ 68/3) که در جدول 4 نشان داده میشود، نظر کتابداران نسبت به وجود اعتماد میان فردی در بین کارکنان سازمان کتابخانهها قدری از حد متوسط بالاتر است.
تا چه میزان نتایج جلساتی که مسئولان بخشها درآن شرکت میکنند، به اطلاع کارکنان بخشی که مسئولیت آن را برعهده دارید/ کار می کنید، می رسد؟ مدیران 96/3 71/0 کتابداران 71/2 05/1 پاسخهای داده شده به پرسشهای مرتبط با این متغیر که در جدول 5 نشان داده شده، حاکی از آن است که وضعیت جوسازمانی در سازمان کتابخانه ها از دیدگاه هر دو گروه در بیشتر موارد در حد متوسط، گاه کمی بالاتر از متوسط قرار دارد.
تا چه میزان کارکنان تحت نظارت خویش را به فراهم کردن دانش و اطلاعات مفید و سودمند برای بخش و سازمان ترغیب می کنید؟ مدیران 9/3 74/0 کتابداران 01/3 17/1 میانگین نظرها در جدول 6 نشان میدهد نظرهای کتابداران نسبت به دیدگاه وعمل مدیران در حد متوسط و در یک مورد (گویه 3 ) به سمت کمتر از متوسط (یعنی، 60/2) نیز گرایش یافته است.
برای اینکه بتوان به پرسش پژوهش مبنی بر شناسایی موانع و عوامل مشوق اشتراک دانش در سازمان کتابخانه ها پاسخ داد، میانگین نظرات کتابداران و مدیران دربارة عوامل فردی و سازمانی مؤثر بر اشتراک دانش، با طیف ارائه شده در جدول 10 سنجیده شد."