چکیده:
اخلاق علمی در پژوهش، همواره استناد به نوشتههای مورد استفاده در تألیف و تحقیق را ضروری ساخته است. استناد به مآخذ مورد استفاده، ابزاری برای رعایت حقوق معنوی افراد است و این رعایت حقوق، به شکل پانویس و یا فهرست مآخذ انجام میشود. وجود بیش از 30 روش مختلف برای استنادها و فهرست مآخذ نیز گویای اهمیتی است که تاکنون به «روش» استناد داده شده است. اما یک پرسش همواره برای نویسندگان مقالهها و گزارشهای پژوهشی، بویژه دانشجویان و نویسندگان تازه کار، مطرح بوده و آن این است که اصولا «چه موقع» باید به آثار دیگران استناد کرد. بررسی نویسندگان این نوشته نشان میدهد تاکنون هیچگونه تحقیقی درباره زمان مناسب برای استناد و دلایل آن، چه در ایران و چه در خارج از ایران، انجام نشده است. بنابراین، در این پژوهش تلاش شده دلایلی که از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران برای استناد در پژوهشها و تألیفات، مهم هستند، شناسایی شوند. پژوهشگران امیدوارند یافتههای این پژوهش بتواند برای تمامی پژوهشگران و مؤلفان در مورد زمان استناد در نوشتهها و تألیفاتشان، مفید واقع شود.
خلاصه ماشینی:
آیا تفاوت معناداری بین دیدگاههای اعضای هیئت علمی با مدارک تحصیلی مختلف در مورد هر یک از مادههای سیاهة وارسی وجود دارد؟ پیشینة پژوهش نتایج بررسی پژوهشگران در رابطه با موضوع پژوهش برای پیشینههای خارج و داخل کشور، به ترتیب به شرح زیر است: ـ پیشینة خارج از کشور «گارفیلد» (1996) در مقاله خود با عنوان «چگونه استناد کنیم؟» معتقد است سنت علمی ایجاب میکند هرگاه دانشمند یا پژوهشگر مشهوری مقالهای منتشر میکند، باید خوانندگان خود را به مقالههای قبلی که به موضوع کار وی مربوط میشوند، ارجاع دهد.
میانگین تعداد انتشارات هر یک از اعضای هیئت علمی هر دانشکده ردیف دانشکده مقاله کتاب 1 ادبیات و علوم انسانی 8/8 6/1 2 اقتصاد و علوم اجتماعی 31/9 3/1 3 الهیات و معارف اسلامی 16 5/6 4 تربیت بدنی و علوم ورزشی 3/11 1/1 5 دامپزشکی 8/26 6/1 6 علوم 8/8 8/0 7 علوم تربیتی و روانشناسی 33/42 67/3 8 علوم ریاضی و آمار 33/18 1 9 کشاورزی 33/16 3 10 مهندسی 37/9 63/0 11 مهندسی علوم آب 33/65 3 ـ مادههای سیاهة وارسی همانطور که قبلا گفته شد، با استفاده از مقالة گارفیلد، 15 موردی که در زمان استناد معمولا به آنها توجه میشود، در سیاهه لحاظ و در مورد آنها با استفاده از یک طیف 5 تایی لیکرت از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران نظرخواهی شد.
7. آیا تفاوت معناداری بین دیدگاههای اعضای هیئت علمی در مقاطع مختلف تحصیلی در مورد هر یک از مادههای سیاهة وارسی وجود دارد؟ در مورد این پرسش نیز نتایج تجزیه و تحلیل دادهها بیانگر نبود تفاوتی معنادار در نظرات اعضای هیئت علمی است (جدول شماره 8).