Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی مکاشفه ای روشی کیفی برای ارزیابی رابط کاربر وب سایت ها و پایگاه های اطلاعاتی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 265 تا 280)

کلیدواژه ها :

پایگاه اطلاعاتی ،وب سایت ،رابط کاربر ،ارزیابی کیفی ،ارزیابی مکاشفه ای

کلید واژه های ماشینی : ارزیابی رابط کاربر وب سایتها ، رابط کاربر ، ارزیابی ، مکاشفه‌ای ، کاربر وب سایتها و پایگاه‌های ، وب سایتها و پایگاه‌های اطلاعاتی ، ارزیابی رابط کاربر وب‌سایت ها ، ارزیابی مکاشفه‌ای روشی کیفی ، ارزیابی رابط کاربر پایگاه اطلاعات ، متخصصان بررسی کارآمدی رابط کاربر

وب سایتها و پایگاه های اطلاعاتی از دیدگاه های مختلفی موضوع پژوهش محققان، بویژه محققان حوزهای علوم رایانه و کتابداری و اطلاع رسانی، قرار گرفته اند . یکی از این موارد، ارزیابی رابط کاربر وب سایتها و پایگاه‌های اطلاعاتی است که توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. بدین منظور، متخصصان این دو حوزه روشهای مختلفی را برای ارزیابی رابط کاربر وب سایتها و پایگاه های اطلاعاتی ابداع کرده اند که روش «ارزیابی مکاشفه ای»، به عنوان یکی از روشهای کیفی، از جمله آنهاست. این مقاله قصد دارد ابتدا روش ارزیابی مکاشفه ای را تعریف کند، سپس مراحل اجرای ارزیابی و مسائلی را که باید در هنگام ارزیابی به آنها توجه داشت مورد نظر قرار دهد و در نهایت پاره ای از مزایا و محدودیتهای این روش را از دیدگاه متخصصان حوزه تعامل انسان با رایانه ذکر نماید.

خلاصه ماشینی:

"این روشرا نخستین بار «نیلسن»[11] در کنفرانس «تعامل انسان با رایانه» ارائه و تبیین کرد (نیلسن،1995) که عبارت است از «به کارگیری مجموعه کوچکی از ارزیابی کنندگان جهت بررسی رابط کاربر و قضاوت در مورد مطابقت آن با اصول کارآمدی [12] از پیش فراهم شده». برای مثال، نتایج حاصل از تحقیقات نیلسن ـ که از بررسی شش پروژه ارزیابی مکاشفه ای مختلف به دست آمده است ـ نشان می دهد ارزیابی کنندگان واحد تنها 35% مشکلات کارآمدی موجود در رابط کاربر را می یابند (نیلسن، 1994). نسبت مشکلات کارآمدی یافت شده با استفاده از تعداد ارزیابی کنندگان مختلف در ارزیابی مکاشفه ای (نیلسن،1994) با افزایش تعداد ارزیابی کنندگان، تعداد مشکلات یافت شده نیز بیشتر خواهد شد ؛ اما این مهم مستلزم صرف زمان و منابع مالی بیشتر برای یکدست کردن یافته ها و تحلیل نتایج است(کانتنر،1997). بسیاری از متخصصان ــ از جمله ابداع کنندة این روش ــ بر این نکته تأکید دارند که هریک از ارزیابان باید ارزیابی خود را مستقل از دیگران انجام دهد و تنها پس از اینکه همه آنها گزارش ارزیابان خود را ارائه دادند، می توانند در مورد رابط کاربر مورد نظر، با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند (ویجایان،1997: نیلسن،2005: او سی ال سی[31]،2005)؛ زیرا در غیر این صورت ارزیابان بر روی هم تأثیر می گذارند و نتایج مشابهی حاصل می‌شود (ویجایان،1997). " The Usability Specialist’s Favorite : Heuristic Evaluation" [ Online] . " Usability Studies of www Sites: Heuristic Evaluation v. " Characteristics of Usability Problems Found by Heuristic Evaluation". html - Nielsen, Jakob(1993) "Severity Ratings For Usability Problems". html - Nielsen, Jakob(1995) " Technology Transfer of Heuristic Evaluation and Usability Inspection". " CS6751:Topic Report Heuristic Evaluation" [online]."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.