چکیده:
کتابداران دانشگاهی نیازمند کشف خلاقیت فردی هستند. تفکر خلاق نوعی مهارت مغفول مانده برای حل مسئله است که میتوان آن را آموخت و در هر موقعیتی به کار گرفت. این مقاله توضیح می دهد که چگونه کتابداران می توانند تفکر خلاق خود را بشناسند، آن را توسعه دهند و از آن در محیط کار استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
تفکر واگرا فرایند تدارک سیاههای از تمام انتخابها و راه حلهای ممکن، همچون طرح سؤال معمولی است (مثلا اینکه چه چیزی برای صبحانه بخورم؟) گزینه های انتخاب شده متعدد و متفاوتند، زیرا تعداد و دامنة وسیعی دارند و هر گزینة این سیاهه از مخزن اطلاعاتی فرد انتخاب میشود.
با تفکر خلاق یا حل خلاقانه مسئله، اشخاص باید از منبع اطلاعاتی یا دانش پایه کاملی که شامل تمام موقعیتهای قبلی با راه حلهای جدید و مختلف برای حل آنهاست، استفاده کنند.
چگونه میتوان خلاقیت در محیط کار را حفظ کرد و آن را مورد تشویق قرار داد؟ چنانچه افراد از تفکر خلاقانه استفاده کنند، باید از جبههگیریهایی که ممکن است با آن مواجه شوند، آگاه باشند.
در هر صورت، چنانچه قرار است تفکر خلاق تأثیری در فرهنگ کتابخانه ای داشته باشد، مدیران باید کارکنان خود را تشویق و با آنها ارتباط برقرار کنند.
Kirton, "Adaptors and Innovators- why New Initiatives Get Blocked," Long Range Planning 17 (April 1984): 140.
Feldhusen, "Creativity: A Knowledge Base, Metacognitive Skills, and personality Factors," Journal of Creative Behavior 29 (1995): 265-266.
- Edward de Bono, Lateral thinking: Creativity Step by Step (New York: Harper & Row, 1970), pp.
- Alex Whitson, "the Creative Minority in our Schools," Childhood Education 71 (Fall 1994): 2.
Scott, "Creative Employees: A Challenge to Managers" Journal of Ceative Behavior 29 (1995): 66, 69.
Chusmir, "Organizational Culture Relationships with Creatively and Other Job-Related Variables," Journal of business Research 15 (October 1987): 399.
"What Academic Librarian Should Know About Creative Thinking",The Journal of Academic Librarianship,25(5):383-389.