Skip to main content
فهرست مقالات

آنچه کتابداران دانشگاهی باید در مورد تفکر خلاق بدانند

نویسنده:

مترجم:

علمی-پژوهشی/ISC (23 صفحه - از 301 تا 323)

کلیدواژه ها :

کتابداران دانشگاهی ،تفکر خلاق

کلید واژه های ماشینی : تفکر خلاق ، کارکنان ، اطلاعات ، فکر ، خلاقیت ، کتابخانه ، سازمان ، تفکر خلاق کارکنان کتابخانه ، محیط کار ، کارکنان کتابخانه

کتابداران دانشگاهی نیازمند کشف خلاقیت فردی هستند. تفکر خلاق نوعی مهارت مغفول مانده برای حل مسئله است که می‌توان آن را آموخت و در هر موقعیتی به کار گرفت. این مقاله توضیح می دهد که چگونه کتابداران می توانند تفکر خلاق خود را بشناسند، آن را توسعه دهند و از آن در محیط کار استفاده کنند.

خلاصه ماشینی:

"تفکر واگرا فرایند تدارک سیاهه‌ای از تمام انتخابها و راه حلهای ممکن، همچون طرح سؤال معمولی است (مثلا اینکه چه چیزی برای صبحانه بخورم؟‌) گزینه های انتخاب شده متعدد و متفاوتند، زیرا تعداد و دامنة وسیعی دارند و هر گزینة این سیاهه از مخزن اطلاعاتی فرد انتخاب می‌شود. چگونه می‌توان خلاقیت در محیط کار را حفظ کرد و آن را مورد تشویق قرار داد؟ چنانچه افراد از تفکر خلاقانه استفاده کنند، باید از جبهه‌گیریهایی که ممکن است با آن مواجه شوند، آگاه باشند. برخی سؤالها، اگر درست با آنها عمل شود، می‌توانند خلاقیت فردی را افزایش دهند: -آیا آنچه را در مورد یک مسئله گفته می‌شود، می‌پذیرید؟ آیا در جستجوی چیزهایی هستید که دیگران نمی‌بینند؟ -آیا می‌توان فرایند را به طرز عجیبی و یا به طرزی متفاوت از دیگران به هم پیوند داد؟ -تفاوت بین عقیدة خوب و بد چیست؟ -آیا شما هر عقیده ای را از هر منبعی می پذیرید؟ -آیا در برابر موانع ثابت قدم هستید؟ -آیا همه فرضیه ها می‌ توانند به منظور برطرف کردن مشکل با آن در ارتباط باشند؟ -آیا محیط را به طرزی خلق می‌کنید که خلاقیت را مورد تشویق قرار دهد؟ -آیا درک مفهومی از اشیا دارید؟ -آیا همیشه سؤالهای «چرا» و «چه می‌شد... Chusmir, "Organizational Culture Relationships with Creatively and Other Job-Related Variables," Journal of business Research 15 (October 1987): 399. "What Academic Librarian Should Know About Creative Thinking",The Journal of Academic Librarianship,25(5):383-389."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.