چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی واژههای غیرمفهومی در زبان فارسی و تهـیه سیاههای از این واژهها برای نمایهسازی خودکار متنهای فارسی در رشتههای روانشناسی، علومتربیتی و کتابداری و اطلاعرسانی انجام شده است. این پژوهش با روش تحلیل محتوا صورت گرفتهاست. جامعه آماری این پژوهش را مقاله های مندرج در آخرین شماره منتشرشده در مجله های علمی و پژوهشی رشتههای علـومتربیتی، روانشناسی و کتابداری و اطلاعرسانی در سال 1385 تشکیل می دهد. نمونه شامل 63 مقاله است. گردآوری دادهها با استفاده از تفکیک واژگان به صورت ماشینی و دستی صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد: 1- افعال ( معین و همراهشونده)، قیدها، ضمایر، حروف، اصوات، اعداد و علائم سجاوندی بهعنوان واژه نمایهها ظاهر نمیشوند، بنابراین، آنها را میتوان واژههای غیرمفهومی یا به اصطلاح واژههای بازدارنده تلقی کرد. 2- بدون احتساب علائم سجاوندی، در رشته علوم تربیتی 96/39%، در رشته روانشناسی 57/38% و در رشـــته کتابداری 12/38% از حجم متون را واژههای غیرمفهومی تشکیل میدهد. 3- واژههای بازدارنده پربسامد در هرسه حوزه تقریبا مشابه است. 4- از تعداد 248552 واژه (بدون احتساب علائم سجاوندی) که پیکره زبانی مورد مطالعه را تشکیل میداد، 97280 واژه که 94/38% کل واژه ها را شامل میشود، جزء واژههای بازدارنده هستند.5- نتیجه مقایسه فهرست فارسی حاصل از پژوهش با فهرست واژههای بازدارنده انگلیسی نشان داد بین این دو فهرست به میزان 5/28% همپوشانی وجود دارد. 6. همچنین 38/20% از واژهها فاقد توزیع بسامدی یکسان در سه رشته مورد مطالعه میباشند.
خلاصه ماشینی:
ir نمایه می شود) شماره نشریه: 48 _ شماره چهارم،جلد12 پدیدآور: مجیده سنجی،محمدرضا داورپناه مترجم: چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی واژههای غیرمفهومی در زبان فارسی و تهـیه سیاههای از این واژهها برای نمایهسازی خودکار متنهای فارسی در رشتههای روانشناسی، علومتربیتی و کتابداری و اطلاعرسانی انجام شده است.
این مجله ها از فهرست مجله های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در همین سال شناسایی شد که به شرح ذیل است: ·پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت/ انجمن ایرانی تعلیم و تربیت ·نوآوریهای آموزشی/ وزارت آموزش و پرورش ·آموزش عالی ایران/ انجمن آموزش عالی ایران ·پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی/ مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی ·روانشناسی و علومتربیتی/ دانشگاه تهران ·روانشناسی و علومتربیتی/ دانشگاه تبریز ·علوم تربیتی و روانشناسی/ دانشگاه شهید چمران ·مطالعات تربیتی و روانشناسی/ دانشگاه فردوسی مشهد ·پژوهشهای روانشناختی/ رضا زمانی (بخش خصوصی) ·تازهها و پژوهشهای مشاوره/ انجمن مشاوره ایران ·روانشناسی/ انجمن ایرانی روانشناسی ·کتابداری و اطلاعرسانی/ کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان، برای 73 عنوان مقاله (کتابداری 20 عنوان، روانشناسی 22 عنوان و علومتربیتی 31 عنوان مقاله) حجم نمونه پژوهش 63 عنوان مقاله است؛ و از آنجا که تعداد مقاله های سه رشته با هم برابر نبود، تعداد مقالههای هر رشته براساس فرمول زیر محاسبه و تعیین شد: تعداد مقاله های هر رشته در نمونه= حجم نمونه× حجم جامعه آن طبقه حجم کل جامعه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، در رشته کتابداری 17 عنوان مقاله، رشته روانشناسی 19عنوان و در رشته علومتربیتی 27 عنوان مقاله انتخاب شد.