Skip to main content
فهرست مقالات

گستره ملی آموزش عالی در پرتو فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (16 صفحه - از 37 تا 52)

در این پژوهش مباحث جهانی شدن، ‌نقش آموزشهای مبتنی بر فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و تأثیر آنها بر آموزش عالی ایران بویژه آموزش از راه دور به روش کیفی بررسی شده است. منابعی که به این بررسی یاری رسانده اند، عبارتند از: نوشته‌های مرتبط به سه حوزة‌ : جهانی شدن در پرتو فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی،‌ ضرورتهای تغییر در نظامهای آموزش عالی برای دسترسی همگان به این نوع آموزش ‌ و شرایط فعلی آموزش عالی در ایران. افزون بر منابع مکتوب،‌ دیدگاههای چندین پژوهشگر این حوزه و نیز دیدگاه های کلیة اعضای هیئت علمی شاغل در دانشگاه های پیام نور،‌ اعضای هیئت علمی مؤسسه‌هایی که از رویکرد آموزش باز و آموزش از راه دور استفاده می‌کنند و نیز پژوهشگران شاغل در مؤسسه‌های تحقیقاتی وابسته به وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری در این بررسی لحاظ شده است. در ادامه، چکیده مباحث که دستاوردهای کلی این پژوهش تلقی می شود، به جامعه علمی فعال در این حوزه تقدیم می‌شود.

خلاصه ماشینی:

"ir نمایه می شود) شماره نشریه: 48 _ شماره چهارم،جلد12 پدیدآور: عبدالحسین تفضلی مقدم-عیسی ابراهیم زاده-محمدرضا سرمدی-دکتر محمدحسین دیانی مترجم: چکیده در این پژوهش مباحث جهانی شدن، ‌نقش آموزشهای مبتنی بر فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی و تأثیر آنها بر آموزش عالی ایران بویژه آموزش از راه دور به روش کیفی بررسی شده است. یکی از نمودهای فرایندهای فوق قلمرویی،‌ گسترش استفاده از فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی بویژه اینترنت در حوزه یادگیری و آموزش است که بارزترین جلوه آن در تلاشهای مربوط به توسعه نظام آموزش عالی در پرتو فناوری اطلاعات و ارتباطات قابل مشاهده است. اما درک صحیح و درست از آموزشهای مبتنی بر فناوریهای ارتباطی و شیوه های بهره گیری مناسب از آنها برای توسعه آموزش الکترونیکی، باید از دغدغه های نظام آموزش عالی در مسیرحرکت خود در تبدیل شدن به یک نظام با محوریت دانش در گسترة سرزمین بزرگ ایران باشد. این دو ویژگی، ایجاد تحولات لازم در ایرانیان بویژه از طریق آموزش را بسیار دشوار کرده است، به طوری که با وجود تلاشهای گسترده از سال 1315 به بعد،‌ هنوز بیسوادی ریشه کن نشده و سوادی با کیفیت که مناسب تأثیرگذاری مثبت بر شرایط گسترش و تعمیق جهانی شدن است، در اندیشه و عمل ایرانیان جاری نگردیده است. آشکارتر اینکه این نوع آموزشها باید در نظام آموزشی ایران و در استخدام و به کارگیری فراگیران از حمایتهای لازم حقوقی برخوردار و ارزش واقعی یا ارزش معادل آنها برای کار و ادامه تحصیل در سازمانها و مؤسسه های آموزش رسمی و غیر رسمی تعیین شو د و قوانین اجرا گردد و پایبندی همه را مورد تأکید قرار دهد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.