Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه 1387

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 73 تا 96)

کلیدواژه ها :

اعضای هیئت علمی ،نیازهای اطلاعاتی ،دانشگاه رازی ،رفتار اطلاع یابی ،رفتار اطلاع‌یابی

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ، رفتار اطلاع‌یابی اعضای هیئت علمی ، اطلاع‌یابی اعضای هیئت علمی دانشگاه ، کسب اطلاعات ، منابع غیر رسمی کسب اطلاعات ، اعضای هیئت علمی ، میان منابع رسمی کسب اطلاعات ، اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی ، نیازهای اطلاعاتی ، رفتار اطلاع‌یابی

این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی، نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع‌یابی 205 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی را مورد بررسی قرار می‌دهد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد مهم‌ترین انگیزه و هدف اعضای هیئت علمی از جستجوی اطلاعات، انجام کارهای پژوهشی است. پاسخگویان از دو روش رسمی و غیر رسمی برای کسب اطلاعات مورد نیاز خود استفاده می‌کنند. از میان منابع رسمی کسب اطلاعات، کتاب با 1/95%، نشریه‌های ادواری با 7/84% به ترتیب در درجه اول اهمیت قرار دارند. از میان منابع غیر رسمی کسب اطلاعات، تجارت شخصی با 1/86% و شرکت در سمینارهای داخلی با 6/69% مهم‌ترین روشهای کسب اطلاعات گزارش شده است.جامعه مورد تحقیق از میان منابع غیرچاپی، استفاده از اینترنت با 5/97% را به عنوان مهم‌ترین روش کسب اطلاعات انتخاب کردند. مهم‌ترین عوامل دسترسی دشوار به اینترنت، ترافیک شبکه و سرعت کم شبکه در انتقال داده‌ها گزارش شده است.پاسخگویان خدمات و امکانات کتابخانه را (8/66%) متوسط می‌دانند و از عوامل دسترسی دشوار به اطلاعات، محدود بودن امکانات برای دریافت اطلاعات از خارج از کشور (1/37%)، دسترسی نداشتن بهنگام به اطلاعات (6/36%) و موجود نبودن منابع اطلاعات مورد نیاز در کتابخانه (1/35%) عنوان کردند.

خلاصه ماشینی:

"آیا میان رفتار اطلاع‌یابی اعضای هیئت علمی و متغیرهایی مانند سابقة تدریس مدرک تحصیلی، مرتبه علمی، نوع استخدام، محل اخذ مدرک و جنسیت رابطه‌ای معنا‌دار وجود دارد؟ پیشینه تحقیق در این بخش، مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور به ترتیب ارائه می‌شود. ـ اعضای هیئت علمی برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود از کدام منابع اطلاعاتی رسمی و غیر رسمی استفاده می‌کنند؟ در جدول 3، مشاهده می‌شود که از میان منابع اطلاعاتی رسمی کسب اطلاعات، به ترتیب اولویت، کتاب و نشریه‌های ادواری بیشتر از منابع رسمی دیگر مورد استفاه قرار می‌گیرد. توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب عوامل موانع دستیابی به اطلاعات خیلی کم کم متوسط زیاد خیلی زیاد بدون پاسخ جمع تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد تعداد درصد آشنایی نداشتن با زبان انگلیسی 134 4/65 52 4/25 11 4/5 7 4/3 1 5/0 0 0 205 100 موجود نبودن منبع در کتابخانه 22 7/10 31 1/15 23 2/11 72 1/35 57 8/27 0 0 205 100 محدود بودن ساعت کار کتابخانه 18 8/8 48 4/23 41 20 63 7/30 35 1/17 0 0 205 100 محدود بودن امکانات دریافت اطلاعات از خارج از کشور 11 4/5 22 7/10 20 8/9 76 1/37 76 1/37 0 0 205 100 همکاری نکردن کتابداران 24 7/11 57 8/27 55 8/26 37 18 32 6/15 0 0 205 100 آشنا نبودن با منابع جستجو 22 7/10 41 20 48 4/33 59 2/28 35 1/17 0 0 205 100 آشنایی نبودن با منابع تخصصی 6 9/2 42 5/20 38 5/18 54 3/26 65 7/31 0 0 205 100 دسترسی نداشتن بهنگام 9 4/4 19 3/9 30 6/14 75 6/36 72 1/35 0 0 205 100 ناتوانی کتابدار 24 7/11 32 6/15 39 19 48 4/23 42 5/20 0 5/0 205 100 جدول8."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.