Skip to main content
فهرست مقالات

تدوین طرح بازاریابی برای کتابخانه ها ضرورتی اجتناب ناپذیر که از آن غفلت می ورزیم!

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 123 تا 140)

کلیدواژه ها :

بازاریابی ،طرح بازاریابی ،کتابخانه­ها ،کتابخانه‌ها

کلید واژه های ماشینی : کتابخانه‌ها ، بازار ، بازاریابی ، تدوین طرح بازاریابی ، طرح بازاریابی ، اطلاعات ، کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی ، کاربران ، سازمانهای غیرانتفاعی ، سازمان

پژوهش حاضر به بررسی نقش و جایگاه بازاریابی در کتابخانه‌ها و همچنین اهمیت و ضرورت وجود یک طرح بازاریابی منسجم برای رسیدن به هدفها و مقاصد از پیش تعیین‌شده می‌پردازد. در این پژوهش سعی شده تا با الگوبرداری از ساختار کلی طرح بازاریابی برای سازمانهای غیرانتفاعی، چارچوبی کلی برای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی طراحی گردد. در همین راستا، اصول، تاکتیکها و راهبردهای بازاریابی بررسی و بر اساس آن، چارچوب نهایی طرح در قالب چهار مرحله تدوین گردیده است.

خلاصه ماشینی:

"گام نخست تدوین طرح بازاریابی تجزیه و تحلیل موقعیت در یک کتابخانه، شامل گردآوری کلیه اطلاعات در مورد موقعیتهایی است که یک کتابخانه هنگام ارائه محصولات خود با آنها مواجه می‌شود. گام سوم به منظور تدوین طرح بازاریابی برای کتابخانه‌ها آن است که مدیران کتابخانه با همفکری سایر برنامه‌ریزان مشخص نمایند که بهترین مسیر برای رسیدن به هدف چیست؟ در این مرحله هدفها و راهبردهای مورد نظر تعیین می‌شود (شکل3). «مارتی» (2000) این راهبردها را در کتابخانه شامل موارد زیر می‌داند: · مطلع ساختن و آگاه نمودن سیاستگذاران · ایجاد و تقویت تصویر صحیح از کتابخانه · روابط عمومی و تبلیغات گام چهارم و پایانی به منظور تدوین طرح بازاریابی برای کتابخانه‌ها، آن است که مدیران و برنامه‌ریزان کتابخانه مشخص نمایند چه کارهایی باید صورت پذیرد؟ در این گام، ابتدا آمیخته‌های بازاریابی مشخص می‌شود و سپس مرحله اجرا و کنترل مد نظر قرار می‌گیرد (شکل4). به باور «منتی و یاورگهر» (1383) یک طرح بازاریابی موارد زیر را مورد توجه قرار می‌دهد: · در حال حاضر در چه موقعیتی قرار داریم؟ · به کجا می‌خواهیم برویم؟ · بهترین مسیر برای رسیدن به هدف چیست؟ · برای رسیدن به هدف چه کارهایی باید انجام دهیم؟ طراحی و تدوین چنین طرحی در وهلة نخست مستلزم درک ضرورت و اهمیت این موضوع از سوی مدیران کتابخانه‌ها، و در وهلة دوم بهره‌مندی از نظرهای کارشناسان و متخصصان حوزه بازاریابی منابع اطلاعاتی است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.