Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل و خانه دار شهر شیراز

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (18 صفحه - از 133 تا 150)

کلیدواژه ها :

مطالعه ،شیراز ،زنان خانه‌دار ،خواندن ،کتابخوانی ،زنان شاغل ،زنان خانه دار

کلید واژه های ماشینی : بررسی وضعیت مطالعه زنان شاغل ، مطالعۀ زنان شاغل و خانه‌دار ، زنان ، زنان شاغل و خانه‌دار ، منابع اطلاعاتی ، مقایسة وضعیت مطالعة منابع اطلاعاتی ، مطالعه ، شهر شیراز ، میزان مطالعة زنان ، افزایش میزان مطالعة زنان ارائه‌شده

پژوهش حاضر، با استفاده از پرسشنامه، به مقایسة وضعیت مطالعة منابع اطلاعاتی 363 نفر از زنان شاغل و خانه‌دار در شهر شیراز پرداخته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد عواملی مانند میزان مطالعۀ والدین، میزان مطالعۀ دوران کودکی و نوجوانی، سن، وضعیت تأهل، تمایل همسران زنان متأهل به مطالعه، دسترسی به منابع اطلاعاتی و دسترسی به رایانه و مهارت بهره‌گیری از آن، از جملة عوامل مؤثر در مطالعه است. در پایان، با تکیه بر یافته‌های گزارش شده، رهنمودها و توصیه‌هایی به منظور افزایش میزان مطالعة زنان ارائه شده است.

خلاصه ماشینی:

"این، در حالی است که زنان شاغل بیش از زنان خانه‌دار از برنامة مطالعاتی پیروی می‌کنند و این نیز، نشان می‌دهد زنان خانه‌دار بیشتر به برنامه‌ریزی برای مطالعه نیاز دارند و یکی از راه‌های آن، در این باره می‌تواند تشکیل کارگاه‌های آموزش در کانونهای فرهنگی و مساجد باشد. یافته‌ها، حاکی از آن است که مراجعه به کتابفروشی‌ها و خرید کتاب، عمده‌ترین روش دسترسی به منابع در میان جامعة مورد پژوهش می‌باشد و در این میان، زنان شاغل بیش از زنان خانه‌دار برای تأمین منابع اطلاعاتی مورد نیاز خود به کتابفروشی‌ها می‌روند و این امر می‌تواند به دلیل استقلال مالی آنان باشد. 7/21% پاسخگویان به کمبود منابع مناسب برای مطالعه در کتابخانه‌ها، 4/21% به قوانین و مقررات امانت گرفتن منابع در کتابخانه‌ها، 8/15% به رفتار کتابداران، 2/15% به ناآشنایی با خدمات کتابخانه‌ها و 6/10% از افراد مورد بررسی، به روش استفاده از منابع در کتابخانه‌ها، در حد زیاد و خیلی زیاد، به عنوان موانع مراجعه به کتابخانه‌ها اشاره کرده‌اند و در این مورد، بین زنان شاغل و خانه‌دار تفاوت معنا‌دار وجود ندارد. سایر عوامل:نکتة آخر اینکه، در بررسی نگرش پاسخگویان نسبت به روشهای ایجاد و افزایش انگیزة مطالعه در زنان، به مواردی از قبیل انجام کارهای فرهنگی و تبلیغات به منظور بازگفت اهمیت و فواید مطالعه، معرفی کتاب از طریق رسانه‌های عمومی، کاهش قیمت کتاب، افزایش کتابخانه‌های محلی، آموزش برنامه‌ریزی به منظور کاهش زمان کار در منزل، انتشار روزنامه‌ها و مجله‌های مناسب، به منظور آگاهی‌رسانی به زنان جامعه، برگزاری مسابقات کتابخوانی برای زنان، ایجاد عادت به مطالعه از کودکی، افزایش تعداد کتابفروشیها، افزایش منابع اطلاعاتی صوتی، عرضه کردن بن کتاب ویژة بانوان، ایجاد وبگاه‌های اینترنتی مناسب جهت اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی زنان و دسترسی وسیع تر به شبکة اینترنت، اشاره شده است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.