چکیده:
«کیفیت» و «قیمت» دو عنصر اساسی در تصمیمگیریهای مدیریتی مربوط به فراهمآوری کالاهای اطلاعاتی است. بسیاری از مصرفکنندگان، قیمت را به عنوان ملاک کیفیت پذیرفته و در مقابل بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان، برای القای کیفیت به مشتری، قیمتهای بالاتری را برای کالای خود در نظر میگیرند. سنجش میزان ارتباط بین این دو متغیر در کالاهای اطلاعاتی از قبیل کتابها و مجلهها، راهگشای تصمیمگیری مدیران در این زمینه است. تحقیق حاضر بدین منظور به مطالعة میزان همبستگی بین کیفیت و قیمت کتابهای حوزه علم اطلاعات پرداخته است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که هیچ نوع ارتباط معناداری بین این دو متغیر وجود ندارد و نمیتوان قیمت را به عنوان شاخص کیفیت در کالاهای اطلاعاتی در نظر گرفت. بر این اساس، به نظر میرسد در اقتصاد و بازار پررقابت امروزی، شروط موفقیت و بقای اقتصادی متحول شده و معادلات ارتباط کیفیت و قیمت به هم خورده است. در اقتصاد امروز، مسائل مهمی از جمله بهینهسازی مطرح میشود که رقبا برای به دست گرفتن بازار، سعی میکنند کیفیت را به نحوی ارتقا بخشند که کمترین تأثیر را بر قیمت داشته باشد و مصرفکننده نخواهد متوجه جبران هزینه بیشتر در ازای دستیابی به کیفیت باشد
خلاصه ماشینی:
"میزان ارتباط بین کیفیت و قیمت نهایی کالاهای اطلاعاتی: مطالعه موردی کتابهای حوزه علم اطلاعات ارائه شده در فروشگاه الکترونیکی آمازون نام نشریه: فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی (این نشریه در www.
با این تفاسیر، این سؤال مطرح میشود که آیا بهطور واقع و در یک سیستم اقتصادی واقعی و نه ذهنی، بین کیفیت و قیمت کالا همبستگی وجود دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا این همبستگی برای همه نوع کالایی صدق میکند؟ آیا کالاهای اطلاعاتی نیز از الگوی سایر کالاها در این مورد پیروی میکنند؟ اینها سؤالهایی است که در این تحقیق به دنبال پاسخی برای آنها هستیم؟ مروری بر پیشینه پژوهش استینکامپ[6] (1988)، بیان میکند که آنچه در یک بازار رقابتی انتظار میرود، ارتباط مثبت و قوی بین کیفیت و قیمت است.
آزمون ضریب همبستگی پیرسون جهت سنجش ارتباط بین دو متغیر کیفیت (استناد) و قیمت یافتههای فوق بیانگر آن است که حداقل کتابهای مورد بررسی در این پژوهش نیز به عنوان نوع دیگری از کالاهای اطلاعاتی، از الگوی سایر کالاهای اطلاعاتی از جمله مجلهها، در زمینة همبستگی بین کیفیت و قیمت پیروی میکنند.
از سوی دیگر، با توجه به نتایج مرور تحقیقات در مورد نبود ارتباط بین این دو متغیر در سایر کالاها بجز کالاهایی خاص، به نظر میرسد کالاهای اطلاعاتی نیز به طور کلی از الگوی سایر کالاها در این خصوص پیروی میکنند و قیمت یک کالای اطلاعاتی نمیتواند علامتی برای کیفیت آن باشد.
V. (1994), Price, quality, & consumers behaviour, Journal of consumer policy,17,3,335-348."