چکیده:
از دهة 1960، فناوریهای اطلاعاتی بتدریج کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی را به طور گستردهای تحت تأثیر قرار داد تا جایی که شکل و نحوه ارائه خدمات کتابخانه ها را به سمت روشهای جایگزین و خود خدمت رهنمون ساخت. فناوریهای وب پایة جدیدترین مجرای ارائه خدمات در کتابخانهها بویژه کتابخانههای دانشگاهی شمرده میشود که شامل خدمات متنوعی از قبیل پایگاههای دسترسی به مجلهها، فهرست پیوسته، منابع اطلاعاتی، خدمات مرجع الکترونیکی و ... است. در حال حاضر، بسیاری از کتابخانههای دانشگاهی این خدمات را برای کاربران خود مهیا میسازند، لیکن تا زمانی که کاربران اینگونه خدمات را نپذیرند، کتابخانهها نمیتوانند به هدفهای خود از طراحی و هزینه کرد این فناوریها و نتایج گسترده و مفید آن دست یابند. مقاله حاضر میکوشد با رویکردی متن پژوهانه با بررسی متون مرتبط پژوهشی و مروری، نظریههای پذیرش فناوری قابل کاربرد برای ارزیابی خدمات الکترونیکی در کتابخانهها را شناسایی و تحلیل کند، با این امید که ابزارهای سودمندی برای مطالعه میزان پذیرش نظامهای فناورانه و پیشبینی رفتار کاربران کتابخانهها در اختیار پژوهشگران قرار گیرد. انتظار می رود بتوان با استفاده از تحلیل ارائه شده، زمینه مطالعاتی و پژوهشی گستردهتری را برای انجام کارهای تحقیقاتی جدیتر فراهم ساخت
خلاصه ماشینی:
"» از این رو، نظریههای مطرح شده در این پژوهش نه تنها میتواند در پیشبینی میزان پذیرش فناوری و رفتار کاربران کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی سودمند باشد، بلکه امکان انجام مطالعات میان رشتهای را نیز فراهم میسازد.
(2002), "Individual trust in online firms: scale development and initial trust", Journal of Management Information Systems, Vol. 19 No. 1, pp.
D. (1993), "User acceptance of information technology: system characteristics, user perceptions and behavioral impacts", International Journal of Man- Machine Studies, Vol 38, pp 475-487.
D. (1989), "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology", MIS Quarterly, Vol 13, No 3, pp 319-340.
K. (1997), "Executive decisions about adoption of information technology in small business: theory and empirical tests", Information Systems Research, Vol. 8 No. 2, pp.
(1991), "Predicting user intentions: comparing the technology acceptance model with the theory of planned behavior", Information Systems Research, Vol. 2 No. 3, pp.
(1984), "The theory of reasoned action applied to coupon usage", Journal of Consumer Research, Vol. 11 No. December, pp.
(2001), "Web design in e-commerce: a theory and empirical analysis", Proceedings of the 22nd International Conference on Information Systems, pp.
(2003), "The impact of customer trust and perception of security control on the acceptance of electronic commerce", International Journal of Electronic Commerce, Vol. 7 No. 3, pp.
(2000), "Factors influencing the adoption of Internet banking", Journal of the Association for Information Systems, Vol. 1 No. 5, pp.
(1995), "Decomposition and crossover effects in the theory of planned behavior: a study of consumer adoption intentions", International Journal of Research in Marketing, Vol. 12 pp."