چکیده:
سیر بررسی ادبیات رشته مدیریت نشان میدهد نظریهپردازان همواره به شیوههای مختلف ارتباطهایی را بین فعالیتهای فراتر از نقش رسمی نیروی انسانی سازمان و اثربخشی سازمانی یافتهاند. «ارگان» در سال 1988 رفتار شهروندی سازمانی را مشابه اظهارات دیگر نظریهپردازان مجموعه فعالیتهای مازاد نقشهای رسمی کارکنان دانست که موجب بهبود اثربخشی سازمانی می شوند. از آن به بعد و در طول سه دهه اخیر، به طور مستمر رفتار شهروندی بیشتر مورد تأکید محققان قرار گرفته و واکاوی شده است. بر این اساس، مطالعات بیشماری با هدف شناسایی عوامل مختلف مؤثر بر رفتار شهروندی سازمانی انجام شده است و عوامل مختلفی، اعم از فردی و سازمانی، بدین منظور معرفی شدهاند. یکی از عواملی که میتواند بر رفتار شهروندی سازمانی مؤثر باشد، هوش هیجانی است. این پژوهش با هدف بررسی این ارتباط طراحی شده و در بین جامعه کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان یزد، به انجام رسیده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش مؤید این مسئله بوده و وجود ارتباط بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی را تأیید میکند.
خلاصه ماشینی:
بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی در کتابداران کتابخانههای عمومی (مورد: کتابخانههای عمومی شهرستان یزد) نام نشریه: فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی (این نشریه در www.
نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد هوش هیجانی با سه بعد از رفتار شهروندی سازمانی ارتباط معناداری دارد.
روش تحقیق این پژوهش، مطالعهای از نوع «توصیفی ـ تحلیلی» است که به روش مقطعی با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی کتابداران شاغل در سطح کتابخانههای عمومی شهرستان یزد، انجام گرفته است.
فرضیههای پژوهش همانگونه که پیشتر اشاره شد، این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفته که در ادامه، در قالب فرضیه اهم پژوهش، بدان اشاره شده است.
رویکرد اصلی این پژوهش، بررسی ارتباط و همبستگی بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی کتابداران است.
تحلیل دادهها و بررسی فرضیههای پژوهش نتایج به دست آمده از بررسی فرضیة اهم پژوهش نشان می دهد بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی، همبستگی معناداری وجود دارد، که مقدار آن نیز در حد مناسب و قابل قبولی است.
نتایج بررسی فرضیه اهم پژوهش فرضیه تصمیمگیری ضریب همبستگی ضریب تعیین فرضیة اهم همبستگی خطی 64/0 41/0 نتایج به دست آمده از بررسی فرضیههای اخص 1-1 تا 4-1، نشان میدهد هر 4 بعد هوش هیجانی که در این تحقیق برای هر کدام از آنها یک فرضیة اخص بیان شد، با رفتار شهروندی سازمانی همبستگی معناداری دارند و مقدار همبستگی آنها نیز قابل قبول و مناسب است.