Skip to main content
فهرست مقالات

به کارگیری بازاریابی اجتماعی در کتابخانه های عمومی

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (24 صفحه - از 9 تا 32)

کلیدواژه ها :

بازاریابی ،بازاریابی اجتماعی ،کتابخانههای عمومی

کلید واژه های ماشینی : بازاریابی اجتماعی ، به‌کارگیری بازاریابی اجتماعی ، کتابخانه‌های عمومی ، بازاریابی تجاری ، نقش اجتماعی کتابخانه‌های عمومی ، ترویج هدفهای کتابخانه‌های عمومی ، بازاریابی اجتماعی کتابخانه‌های عمومی ، به‌کارگیری فنون بازاریابی تجاری ، مفهوم بازاریابی اجتماعی ، ترویج

مفهوم بازاریابی اجتماعی، که به تازگی به متون علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی وارد شده، ضمن به‌کارگیری فنون بازاریابی تجاری، بر تغییر رفتار فردی و گروهی به منظور ارائه راه‌حل‌هایی برای پاسخگویی به مسائل اجتماعی تأکید میکند. این مقاله با تأکید بر نقش اجتماعی کتابخانه‌های عمومی، به معرفی بازاریابی اجتماعی و باز تعریف مؤلفههای موجود در آمیخته بازاریابی (4p) در کتابخانهها برمبنای بازاریابی اجتماعی، و ضرورت به کارگیری آن در کتابخانه‌های عمومی پرداخته است. با بررسی متون، مشاهده شد بازاریابی اجتماعی برای ترویج هدفهای کتابخانههای عمومی مناسب است.

خلاصه ماشینی:

"با بررسی متونی که به تازگی منتشر شده (بلاک 2002؛ لنکن بیل 2002؛ و انگلسو ؛ لنکن بیل جی ؛ لنکن بیل دبلیو ؛ و ایرن 2009) به نظر میرسد نوع مناسب بازاریابی برای کتابخانههای عمومی، بازاریابی اجتماعی است که در سازمانهای غیرانتفاعی دیگری از قبیل بهداشت عمومی، حفاظت از محیط زیست، و آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گرفته و به گفته «بلاک» (2002) برای کتابخانهها مناسب است (بلاک، 2002). بدین ترتیب، بررسی متون نشان میدهد کتابخانههای عمومی نقشی مهم در اجتماع ایفا میکنند و هدفهای آنها تأثیر مستقیمی روی افراد جامعه دارد؛ لذا با توجه به این مطالب و نیز با در نظر گرفتن فلسفه وجودی بازاریابی اجتماعی، که در سازمانهای غیرانتفاعی مورد استفاده قرار گرفته و با هدف تأثیرگذاری روی رفتار اجتماعی، در کنار رفتار فردی، به‌وجود آمده‌اند. بازاریابی اجتماعی؛ بازاریابی کتابخانههای عمومی در زمینة بازاریابی برای کتابخانهها، آثار داخلی خارجی بسیاری منتشر شده که بیشتر بر بازاریابی تجاری برای کتابخانهها تأکید دارند؛ در حالی که به نظر می‌رسد بازاریابی مناسب برای کتابخانهها، بازاریابی اجتماعی است، زیرا خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی به طور عمده به مفهوم بازاریابی اجتماعی مربوط می‌شود که به رضایت مصرف کننده (کاربر) و موفقیت هدفهای سازمانی توجه می‌کند (بلاک، 2002). این مطلب در مورد کتابخانههای عمومی که وظیفة اطلاع‌رسانی به تمام اقشار جامعه را برعهده دارند و نسبت به کتابخانههای دیگر بیشتر روی خدمات رایگان تأکید کرده تا بتوانند مانعی به نام هزینه را در راه ترویج عادت مطالعه و کتابخوانی از میان بردارند، مشهودتر است (حیدری، 1387).  Duthc, Martin; Muddiman, Dave (2001) The public library, social Exclusion and the information society in the United Kingdom, Libri (51) pp."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.