چکیده:
امروزه نقش کتابخانهها در کشورهای توسعه یافته به عنوان مراکز اطلاعرسانی و کتابداران به عنوان اطلاعرسانان، تغییر یافته است. این مهم در برخی کشورهای درحال توسعه از جمله ایران به کندی و به شکلی ناقص و ناآگاهانه در حال انجام است. به نظر میرسد ضعف در آموزش کتابداری و اطلاعرسانی در این دسته از کشورها دلیل کندی این حرکت است. در این مقاله ابتدا تواناییهای مرجع و اطلاعرسانی کتابداران کتابخانههای ایران سنجیده شد که مشخص گردید کتابداران ایرانی مهارتهای لازم برای ارائه خدمات مرجع نوین و صحیح را ندارند. تمامی افراد جامعه مورد مطالعه، این ضعف را ناشی از آموزش نامناسب اعلام کردند. این مطالعه با روش تحلیل محتوا، کیفیت و نحوة آموزش خدمات مرجع و اطلاعرسانی در دانشگاههای ایران با ایالات متحده آمریکا را بررسی و به صورت موردی، برنامهها و کرسیهای آموزشی گروههای کتابداری دانشگاه تهران و دانشگاه کنتاکی[3] را مقایسه کرده است. یافتهها نشان میدهد دلیل عمده، نبود سیستمهای اطلاعرسانی کارآمد و حفظ نقش سنتی کتابخانهها به عنوان محلی برای نگهداری اطلاعات نه اشاعة آن است. ضعفهای آشکار در نحوة آموزش و کرسیهای آموزشی مربوط و نیز روزآمد نبودن منابع پایه تدریس این درسها، در مقایسه با کشوری مانند ایالات متحده آمریکا قابل مشاهده است .
خلاصه ماشینی:
"بررسی منابع آموزشی پایه در تدریس خدمات مرجع و اطلاعرسانی در گروه کتابداری دانشگاه تهران عنوان منبع سال نشر میزان ارتباط موضوعی با محورهای هفتگانة مقاله اصول و خدمات مرجع در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، دکتر دیانی 1382 68% مبانی مرجع: فنون پرسشکاوی و پاسخیابی از منابع کتابخانه، دکتر دیانی و معرف زاده 1370 49% مرجع شناسی، دکتر مرادی 1374 23% Reference Service, Kumar 1982 50% Introduction to Reference Work,Katz 1987 49% Reference and Information Services 1982 40% The Librarian and Reference Service 1977 35% آنچه از بررسی این متون مشخص شده، عبارت است از اینکه کتابهای فارسی نیازهای آموزشی کتابداران را در زمینه خدمات مرجع و اطلاعرسانی کمتر مرتفع میسازند.
بررسی منابع آموزشی پایه در تدریس کرسیهای مرتبط با اطلاعرسانی در مدرسه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه کنتاکی عنوان منبع سال نشر میزان ارتباط موضوعی با محورهای هفتگانه مقاله Reference and information services: An introduction 2001 92% Information representation and retrieval in the digital age 2003 98% The Organization of Information 2007 83% Tools Every Searcher Should Know and Use 2007 89% Information Search Process: A Search For Meaning Rather Than Answers online 89% کاملا واضح است که منبع اول، جزء مهمترین منابع خدمات مرجع و اطلاعرسانی به شمار میآید و میتوان آن را از منابع پایه و اصلی در تدریس درسهای مرتبط با خدمات مرجع و اطلاعرسانی به شمار آورد که غالب مباحث مطرح در خدمات مرجع و اطلاعرسانی را به شکل گسترده ارائه نموده است."