چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت اطلاعات ارائه شده به مدیران سطوح مختلف کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری و وزارت بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی واقع در شهر تهران از نظر مدیران این کتابخانههاست.روششناسی: روش پژوهش توصیفی - پیمایشی است و برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار مینیتب انجام شده است.یافتهها: بهطور کلی، وضعیت اطلاعات دریافتی توسط مدیران در سطح مطلوبی قرار ندارد. میانگین نظر مدیران بر اساس شاخصهای مختلف، بین کم تا متوسط در نوسان است. کمترین میزان رضایتمندی، به اطلاعات مالی با میانگین 257/2 و بیشترین میزان رضایتمندی به وضعیت اطلاعات برای ارائه گزارش اطلاعات مورد نیاز مدیران با میانگین 400/3 مربوط است. نتیجه: بر اساس نیازهای اطلاعاتی مدیران در اداره کتابخانههای دانشگاهی، بهتر است سیستم اطلاعات مدیریتی خاص آنها طراحی و بهکار گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
"اهداف فرعی پژوهش عبارتند از: 1- بررسی وضعیت اطلاعات ارائه شده به مدیران کتابخانههای مرکزی در خصوص دانشها و مهارتهای مدیریتی، آیندهنگری در کتابخانهها، مقایسه بین کتابخانهای و بخشهای درونی کتابخانه، امور کارکنان، بودجه و مسائل مالی، فناوریهای کتابخانه، تجهیزات و تسهیلات فیزیکی کتابخانه، کتابخانههای اقماری، کاربران کتابخانه و رضایتمندی آنها، سازمان مادر، منابع اطلاعاتی کتابخانه، تألیف و پژوهش، و ارائه گزارش.
این اطلاعات شامل اطلاعات دریافتی در خصوص دانشها و مهارتهای مدیریتی، امور کارکنان، اطلاعات مالی، مدیریت فناوریهای موجود در کتابخانه، تجهیزات و تسهیلات فیزیکی موجود در کتابخانه، کتابخانههای دانشکدهای، کاربران و رضایتمندی آنها، سازمان مادر، منابع اطلاعاتی کتابخانه، اطلاعات برای تألیف و پژوهش، و ارائه گزارشهای مورد نیاز مدیر میباشد.
توزیع اطلاعات ارائه شده در خصوص فناوریهای کتابخانه با تقریب 95% برای کل جامعهوضعیت اطلاعات ارائه شده در ارتباط با تجهیزات و تسهیلات فیزیکی کتابخانههامیانگین نظر مدیران در این خصوص برابر با 061/3، و بیشترین فراوانی نظر آنها مربوط به گروه «متوسط» با فراوانی 19 مورد (90/44%) است.
وضعیت اطلاعات ارائه شده در ارتباط با سازمان مادرمیانگین نظر مدیران در این خصوص برابر با 569/2، و بیشترین فراوانی نظر آنها مربوط به گروه «متوسط» با فراوانی 26 مورد (98/50%) است.
شایان ذکر است، در این نمودار H وضعیت اطلاعات ارائه شده به صورت کلی، H1 دانشها و مهارتهای مدیریتی، H2 آینده نگری در کتابخانه، H3 مقایسه بین کتابخانهای و بخشهای درونی کتابخانه، H4 امور کارکنان، H5 بودجه و مسائل مالی، H6 فناوریهای کتابخانه، H7 تجهیزات و تسهیلات فیزیکی، H8 کتابخانههای اقماری، H9-1 کاربران کتابخانه، H9-2 رضایتمندی کاربران کتابخانه، H10 سازمان مادر، H11 منابع اطلاعاتی کتابخانه، H12 تألیف و پژوهش، و H13 ارائه گزارش، میباشد."