Skip to main content
فهرست مقالات

نشر مقاله های علمی پژوهشی الکترونیکی مقایسه ای بین ناشران تجاری و غیر تجاری

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (14 صفحه - از 121 تا 134)

کلیدواژه ها :

قیمت مجله‌ها ،مجله‌های علمی‌ـ پژوهشی ،ناشران تجاری ،ناشران دانشگاهی ،ناشران غیرانتفاعی

کلید واژه های ماشینی : ناشران تجاری ، میانگین قیمت مجله‌ها ، ناشران غیرانتفاعی ، شیمی ، مجله‌های علمی ـ پژوهشی ، میانگین قیمت مجله‌های متعلق‌به ناشران ، میانگین قیمت ، ناشر تجاری با میانگین قیمت ، مقاله ناشران مجله‌های علمی ، ترین ناشر تجاری با میانگین

قیمت مجله‌ها همواره یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اقتصادی نشر مجله‌های علمی‌ ـ پژوهشی بوده است. این مقاله حاصل تحقیقی است که بر روی ناشران این مجله‌ها انجام شده است. در این مقاله ناشران مجله‌های علمی – پژوهشی به دو گروه عمده تقسیم شده اند: گروه ناشران انتفاعی یا تجاری و گروه ناشران غیرانتفاعی یا دانشگاهی غیرتجاری که ناشران دانشگاهی و انجمنهای علمی – تخصصی را شامل می شود. سپس، تفاوت موجود در قیمتهای ارائه شده از سوی این دو گروه مورد محاسبه و ارزیابی قرار می گیرد. این مطالعه برروی 8 ناشر عمده (4 ناشر از هر گروه ) و تعداد 3841 مجله علمی – پژوهشی الکترونیکی منتشر شده توسط آنهاانجام شده است . «میانگین قیمت مجله‌ها» و «میانگین قیمت به ازای هر شماره مجله» در سال 2003 برای ناشران مختلف محاسبه شده است. نتایج نشان داد Blackwell ارزان ترین ناشر تجاری با میانگین قیمت 455 دلار و انتشارات دانشگاه آکسفورد با میانگین 279 دلار، ارزان‌ترین ناشر غیرانتفاعی در سال 2003 بوده‌اند. مقایسه بین دو گروه نشان داده که قیمتهای ارائه شده از سوی ناشران تجاری به طور قابل ملاحظه ای بیشتر است. «میانگین قیمت» مجله‌های متعلق به ناشران تجاری 8/2برابر بیشتر از میانگین قیمت مجله‌های متعلق به ناشران غیرتجاری/ غیرانتفاعی بود و «میانگین قیمت مجله‌ها به ازای هر شماره مجله» برای ناشران تجاری 8/1 برابر بیشتر از ناشران غیرتجاری/ غیرانتفاعی بود. این نتیجه گیری، نتایج تحقیقات قبلی در این زمینه را تایید می کند. به لحاظ موضوعی، فیزیک و شیمی گران ترین موضوعات از لحاظ قیمت مجله‌های علمی ـ پژوهشی بودند.

خلاصه ماشینی:

"این محقق روشی را برای مطالعه خود به کار برد که قبلا توسط جامعه ریاضی آمریکا و دیگران مورد استفاده قرار گرفته بود و عبارت بود از «مقایسه هزینه به ازای 1000 نویسه» و نتیجه‌گیری کرد که: «در حالی‌ که متوقع هستیم مجله‌های منتشر شده توسط ناشران غیرانتفاعی ارزان تر از ناشران انتفاعی باشد، اما نسبت تفاوت هزینه به ازای 1000 نویسه بیش از آن چیزی است که انتظار می رود. نتایج نشان داد که هر شش مجله برتر علوم اقتصادی در «نمایه استنادی علوم اجتماعی» به ناشران غیرانتفاعی اختصاص داشت و هزینه اشتراک آنها برای کتابخانه به طور میانگین 180 دلار در سال بود. در مطالعه ای که در مجله Publishers Weekly منتشر شد، مطرح شده است «در حالی که بسیاری از کتابخانه های دانشگاهی با کاهش بودجه مواجه اند، ناشران بزرگ تجاری در دنیای نشر مجله‌ها سود زیادی نصیب خود کرده اند. 4 ناشر برتر تجاری که بیشترین تعداد مجله‌های الکترونیکی پژوهشی را تولید می کردند و برای انجام تحقیق در نظر گرفته شدند، عبارتند از: Elsevier (Including Academic Press), Taylor & Francis, Kluwar Academic Publishers, Blackwell Publishing Elsevier در سال 2003 با ناشر دیگری به نام Academic Press ادغام شده بود. در مورد دو ناشر Taylor & Francis , Kluwer نیز مجله‌های شیمی بالاترین «میانگین قیمت به ازای هر شماره مجله» را بین سایر موضوعات به خود اختصاص داده بودند (به ترتیب 337 و 230 دلار) . از میان ناشران غیرانتفاعی در مورد Oxford University Press گران ترین «میانگین قیمت به ازای هر شماره مجله» به علوم زمین شناسی اختصاص داشت (با میانگین 80 دلار در سال)."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.