Skip to main content
فهرست مقالات

سرسخن: تخصص گرایی در حرفه

ISC (2 صفحه - از 1 تا 2)

کلید واژه های ماشینی : تخصصی ، تخصص‌گرایی در حرفه ، دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی ، پژوهش ، اعضای هیئت علمی ، ترجمه‌ای اعضای هیئت علمی ، توسعة گرایش‌های تخصصی ، جوامع دچار پراکنده‌کاری ، تولید علم تخصصی ، هیئت علمی و پژوهشگران ایرانی

خلاصه ماشینی:

"در همین‌ راستا، انتظار می‌رود اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی عمدة تلاش‌های خود را در بعد آموزش، پژوهش و فعالیت‌های علمی بر یک زمینة تخصصی محدود متمرکز سازند و بالطبع در همان زمینه رشد کنند و متخصص شوند. پیامد دیگر این وضعیت آن است که دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز نمی‌توانند گرایش تخصصی دلخواه خود را شناسایی کنند و زیر نظر استادان متخصص به پژوهش بپردازند و پس از پایان تحصیل نیز، تحقیقات خود را در همان زمینه ادامه دهند. براستی چه عواملی باعث پراکنده‌کاری در تولید علم و گسیختگی موضوعی و تخصصی در مقالات و کتاب‌های تألیفی و ترجمه‌ای در ایران شده است؟ آیا تعداد کم اعضای هیئت علمی در هر گروه آموزشی و در عین حال نیاز فزاینده به آموزش، تألیف و ترجمه در همة زمینه‌های وابسته موجب بروز این وضعیت گشته است؟ یا آن‌که نظام آموزشی ما همچنان کلی‌گرا و غیرتخصصی است؟ به نظر می‌رسد پاسخ دقیق به اینگونه پرسش‌ها نیازمند انجام پژوهش‌هایی کیفی در سطح ملی است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.