Skip to main content
فهرست مقالات

سرعنوان های موضوعی چهریزه ای گامی بلند در راستای تحقق اهداق طرح های ابرداده ای

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 83 تا 94)

ظهور و شیوع سیل‌آسای منابع الکترونیکی بر روی وب، مشکلاتی را عاید کتابداران و متخصصان اطلاع‌رسانی ساخته است، از جمله اینکه چگونه این منابع را توصیف و دستیابی موضوعی به آنها را فراهم کنند تا از این طریق کشف و بازیابی آنها را تسهیل نمایند. گذشت زمان نشان داده است کارایی سرعنوانهای موضوعی کتابخانه کنگره در محیطهای الکترونیکی، محدود و تا حدودی غیرممکن می‌نماید. از این‌رو، تهیه طرحی که حاوی سرعنوانهایی غنی، ساده، قابل فهم و مهم‌تر از همه منطبق با محیط الکترونیکی باشد، می‌تواند مفید واقع شود.این مقاله به معرفی و بررسی سرعنوانهای FAST (اصطلاحگان موضوعی ـ چهریزه‌ای) می‌پردازد که برای سازماندهی،کشف، و بازیابی اطلاعات در قرن 21 تدوین شده است و مبتنی بر واژگان کنترل شده LCSH بوده ولی چهریزه‌ای تر و دارای پس همارایی بیشتری است.

خلاصه ماشینی:

"لغتنامه دهخدا با همه عظمتی که دارد دارای کاستی های فراوانی است، چه کسانی باید به مسولان اعلام کنند که به جای دوباره و یا چندباره کاریها باید به تصحیح و تنقیح و ویرایش آثار محکم گذشته پرداخت ؟ چند درصد از دانشجویان می دانند که العین خلیل بن احمد به عنوان اولین لغتنامه نویس و صاحب سبک و مکتب چگونه نتظیم یافته است؟ یا مکاتب لغتنامه نویسی در زبان عربی و در دنیا چند تاست ؟ قاموس فیروزآبادی ، لسان العرب ابن منظور ، تاج العروس زبیدی چگونه تنظیم یافته اند و چه امتیازاتی نسبت به هم دارند ؟ دایرة المعارف های گذشته چگونه بوده اند؟ آیا با عیون الاخبار ابن قتیبه ، عقدالفرید ابن عبد ربه ، البیان و التبیین جاحظ فقط دانشجویان رشته ادبیات باید آشنا باشند؟ آیا نقد و بررسی این منابع باید توسط خارجیها ، همچون خانم ژیل وسل انجام شود ، آیا نمی توانیم و نباید آنچنان با این منابع کار کنیم که دانشجویان با تحلیل آنها به فکر خلق آثاری جدید در نقد و بررسی این منابع باشند ؟ آیا الاغانی از ابوالفرج اصفهانی دایرة المعارف است ؟ فقط مربوط به موسیقی است ، اطلاعات آن چقدر است ، اصلا بررسی این منابع به عهده کیست ، فقط باید افرادی شاخص چون مشایخ فریدنی آن هم در آخر عمر به تدوین و تصحیح تنها یک جلد آن بپردازند؟ اگر کتابداران نمی خواهند و یا نمی توانند چنین آثار بزرگی راتصحیح کنند دست کم با کمک اساتید خود می توانند از خنبه هایی آنها را نقد و بررسی و در حد خود زمینه را برای کار بیشتر فراهم کنند و یا دست کم ضرورت انجام این کارها را گوشزد نمایند ."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.