چکیده:
هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش منابع انسانی و ویژگیهای روانشناسی بر رفتار اطلاعیابی در دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی ایران بود. پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری آن شامل تمام دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران، شیراز، رازی کرمانشاه و رامین ـ ملاثانی اهواز بود. نمونهگیری به روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب انجام شد و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان به تعداد 290 نفر (230 نفر مقطع کارشناسی و 60 نفر مقطع کارشناسی ارشد) تعیین گردید. در این تحقیق، از روشهای ضریب تغییرات، آزمون t و F ، آزمون توکی (Tukey)، تکنیک رفع اختلاف مقیاسها (Scale Free)، تکنیک تحلیل مولفههای اصلی و ضریب همبستگی پیرسون به منظور تحلیل داده استفاده شد. یافتهها نشان داد دانشجویان با سالهای تحصیلی بالاتر در هر دو مقطع تحصیلی، اولویت اول را برای رجوع در کسب اطلاعات داشتند؛ این در حالی است که اعضای هیئت علمی، اولویت اول از لحاظ درجه اهمیت منابع انسانی در کسب اطلاعات دانشجویان را داشتهاند. گرایش به وظیفهمداری در جنسیت زن و در بین دانشجویان مقطع کارشناسی بیشتر بوده، ولی گرایش به برونگرایی در جنسیت مرد و در بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، بیشتر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"«خاکپور» (1383) در بررسی رفتار اطلاعیابی دانشجویان کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی شهر تهران، نتیجه گرفت استفاده از منبع انسانی اعضای هیئت علمی، پراستفادهترین روش اطلاعیابی این جامعه (03/19%) و استفاده از برگهدان کتابخانه، معمولترین روش دستیابی آنها به منابع مورد نیاز از کتابخانهها بوده است (27/26%).
این در حالی است که مطابق نتایج جدول 1، بر اساس اولویتبندی درجه اهمیت منابع انسانی در دانشجویان هر دو مقطع تحصیلی، برای کسب اطلاعات آموزشی، اعضای هئیت علمی در اولویت قرار داشتند.
اولویتبندی فراوانی رجوع به منابع انسانی در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، برای انجام فعالیتهای تحصیلی (رجوع شود به تصویر صفحه) مقیاس: 0- اصلا، 1- خیلی کم، 2- کم، 3- متوسط، 4- زیاد، 5- خیلی زیاد ـ نسبت عضو هیئت علمی به دانشجو برای تعیین میزان دسترسی هر دانشجو به منبع انسانی اعضای هئیت علمی، باید نسبت استاد به دانشجو محاسبه گردد.
مقایسه میزان وقت اعضای هیئت علمی برای پاسخگویی به دانشجویان بر اساس محل تحصیل (رجوع شود به تصویر صفحه) * و** به ترتیب معناداری در سطح احتمال 5% و 1% میزان پیشرفت تحصیلی و متغیرهای روانشناسی تحقیق با توجه به نتایج جدول 6، برای تعیین همبستگی بین میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان (معدل) هر دو مقطع و متغیرهای روانشناسی تحقیق، ویژگی برونگرایی همبستگی معناداری با میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان (معدل) در هر دو مقطع نداشته، ولی ویژگی وظیفهمداری با میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان در هر دو مقطع همبستگی مثبت و معنادار در سطح 1% داشته است.
این در حالی است که مطابق نتایج جدول 1، بر اساس اولویتبندی درجه اهمیت منابع انسانی در دانشجویان هر دو مقطع تحصیلی، برای کسب اطلاعات آموزشی، اعضای هیئت علمی در اولویت اول قرار داشتند."