Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و جنسیت «نقدی بر رویکرد فمینیستی به تعلیم و تربیت زنان»

نویسنده:

(34 صفحه - از 67 تا 100)

نهضت حمایت از برابری زن و مرد یا فمینیسم، گرچه بازتاب احیای بی‌مهری‌ها و محرومیت به زنان در گذشته بود، اما هم اکنون گرفتار انحراف شده و خود موجب محرومیت زن در قالبی مدرن شده است. از جمله شعارهای این نهضت، «تساوی زنان با مردان در تعلیم و تربیت» و ایجاد نظام «تعلیم و تربیت مختلط» می‌باشد. ایجاد نظام آموزشی مختلط، به جهت ضدیت و ناسازگاری با قانون فطرت و طبیعت اولیة انسانی و ارزش‌های دینی، علی‌رغم استقبال اولیه در برخی کشورها، شاهد بی‌مهری و مقابلة بسیاری از کشورهای جهان با آن بود. هم اکنون جهان متمدن امروزی، با وجود مشاهدة تبعات و پیامدهای منفی آن در ابعاد گوناگون، به ویژه در بعد آموزشی، تربیتی و اخلاقی، همچنان به آن پایبند است. دین اسلام، در راستای احترام و اکرام به قشر عظیم زن و در جهت احیای حقوق از دست رفته آنان، هر گونه برخورد افراطی و تفریطی، از جمله محرومیت زنان از حضور در اجتماع را محکوم و هر نوع اختلاط و بی‌بندوباری‌های حاصل از آن را نیز مردود می‌داند

خلاصه ماشینی:

"153 دلائل مخالفان نظام آموزشی مختلط عبارت بود از: عدم توجه به تفاوت‌های زیستی، روانی و نیازهای آموزشی فراگیران، 154 عدم رعایت استانداردهای علمی، 155 دل سردی و افت تحصیلی پسران، 156 جلوگیری از شکوفایی استعدادها، 157 احساس ناامنی جسمی و روحی، 158 ایجاد مشکلات جدی برای مدیران مدارس مختلط، 159 ازدواج‌های زودرس و افزایش آمار طلاق و 160 در مقابل، آموزش مناسب و با کیفیت بهتر در مدارس غیرمختلط. 174 حال، آیا دلایل اقتصادی می‌تواند توجیهی برای نادیده گرفتن آن تفاوت‌ها و تمایزهای گفته شده و عواقب سوء تعلیم و تربیت مختلط ـ مانند ضررهای روحی و روانی و حتی جسمی برای دختران و پسران جوان ـ باشد؟ با وجود این، پیامدهای سوء و خطرناک، تأسیس و راه اندازی چنین مراکز آموزشی، نقض غرض است. آموزش زنان و دختران، در کنار مردان و پسران در مراکز و مؤسسات مختلط، آنها را برای آن مشاغل و حرف آماده‌تر می‌کند 176 در پاسخ به این پرسش، بیان چند نکته لازم است: 1. » 237 مسائلی چون «حقوق زنان و تساوی حقوق آنان با مردان»، و تعلیم و تربیت زنان و نیز آموزش آنها به شیوه مختلط، از جملة این مسائل است که بسیاری از صاحب نظران، در اثر ناآگاهی نسبت به مبانی علمی دقیق آن، و عدم توجه کافی به تبعات و پیامدهای آن، و یا در مواردی با داشتن اغراض و اهداف خاص اجتماعی و فرهنگی، به آن دامن زده و در این مسیر، دچار اشتباهات فاحشی شده‌اند. 7, P 14 / Willysting Goodsell, Op. cit / Scatt Walter Dill & Menc Franklin, V."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.