نویسنده: ایکوجیرونوناکا؛
مترجم: جدی، سوسن؛ زنجانی، محمد؛
تابستان و پاييز 1377 - شماره 2 (14 صفحه - از 70 تا 83)
استعاره ،دانشآفرین ،دانش ضمنی ،دانش صریح ،مارپیچ دانش
کلید واژه های ماشینی : کارکنان ، دانش ، اطلاعات ، نان ، مدیران ، سازمان ، دانش صریح ، تولید ، دانشآفرین ، استعاره
عدم قطعیت تنها موضوع قطعی در دوران پر از رقابت و تنها منبعی که موفقیت را در این دوران مسیر میسازد دانش است.دانش چیزی نیست که خود به خود حاصل شود،بلکه میتوان آن را تولید کرد و همین فرایند مرز موفقیت شرکتهای موفق است. این شرکتها میتوانند دانش و فرایند تولید آن را مانند هر فرایند دیگری به درستی اداره کنند.مدیریت دانش بر این اصل استقرار است که آفرینش آن صرفا پردازش اطلاعات کیفی و کمی نیست،بلکه به ضبط دیدگاههای ضمنی و غالبا ذهنی،بینشها و بصیرت تکتک کارکنان و آمادهسازی این دیدگاهها برای آزموده شدن و استفاده از آنها توسط شرکت به عنوان یک مجموعه بستگی دارد. حرکت در این مسیر چیزی است که آن را مارپیچ دانش مینامیم.این مارپیچ شامل چهار مرحله است: 1-حرکت از دانش ضمنی به دانش ضمنی 2-حرکت از دانش ضمنی به دانش صریح 3-حرکت از دانش صریح به دانش ضمنی 4-حرکت از ضمنی به صریح تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح و نیز استفاده از دانش صریح برای گسترش دانش ضمنی در میان سایر افراد، مراحل اساسی در این مارپیچ به شمار میروند.
خلاصه ماشینی:"مدیریت دانش بر این اصل استقرار است که آفرینش آن صرفا پردازش اطلاعات کیفی و کمی نیست،بلکه به ضبط دیدگاههای ضمنی و غالبا ذهنی،بینشها و بصیرت تکتک کارکنان و آمادهسازی این دیدگاهها برای آزموده شدن و استفاده از آنها توسط شرکت به عنوان یک مجموعه بستگی دارد. اما روش دیگری نیز برای فکر کردن در مورد دانش و نقش آن در سازمانهای تجاری وجود دارد که بهطور عام در بیشتر شرکتهای موفق ژاپنی از جمله هوندا،کانن،ماتسوشیتا،شارپ و کائو دیده میشود. هستۀ اصلی رویکرد ژاپنی تشخیص این مطلب است که آفرینش دانش جدید صرفا پردازش اطلاعات عینی و کمی نیست،بلکه به ضبط دیدگاههای ضمنی و غالبا ذهنی،بینشها و بصیرت تک تک کارکنان و آمادهسازی این دیدگاهها برای آزمایش شدن و استفاده از آنها توسط شرکت به عنوان یک مجموعۀ کلی بستگی دارد. استفاده از این تعهد و نهادینه کردن دانش ضمنی در تکنولوژیها و محصولات واقعی مستلزم وجود مدیرانی است که به همان اندازه که با عباراتی نظیر سهم بازار، بهرهوری و نرخ بازگشت سرمایه آشنا هستند با رمز و راز مربوط به پیشرفت کار نیز آشنا باشند. 2-سپس او این رمز را به دانش صریح تبدیل کرد تا بتواند آن را به اعضای تیم تحقیق و سایر کارکنان شرکت ماتسوشیتا منتقل کند. در چنین لحظاتی ابهام میتواند به عنوان منبع بسیار مفیدی از تعابیر متفاوت یک مفهوم،راه تازهای برای فکر کردن دربارۀ چیزهای مختلف و یک مفهوم جدید از مدیریت باشد و به این ترتیب دانش جدید از دل ابهام متولد میشود."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)