Skip to main content
فهرست مقالات

صداقت در مقایسه با شفافیت در بازار اسلامی

نویسنده:

علمی-ترویجی (حوزه علمیه) (28 صفحه - از 89 تا 116)

کلیدواژه ها :

شفافیت ،صداقت ،بازار اسلامی ،اطلاعات کامل ،و بازار رفاقت کامل ،و بازار رقابت کامل

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات ، عدم تقارن اطلاعات ، بازار ، صداقت ، اطلاعات کامل ، شفافیت ، اقتصاد ، رقابت ، بازار رقابت کامل ، فرض اطلاعات کامل

شفافیت بازار را می‌توان به «جریان به ‌موقع و قابل اتکای اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که در دسترس همه ذی‌نفعان بازار باشد» توصیف نموده و نبود شفافیت را به «ممانعت عمدی از دسترسی به اطلاعات، ارائه نادرست اطلاعات یا ناتوانی بازار در کسب اطمینان از کفایت و کیفیت اطلاعات ارائه شده» تعریف کرد. با وجود بیان ویژگی شفافیت یا اطلاعات کامل برای بازار رقابت کامل، اغلب اقتصاددانان اذعان دارند که بیشتر بازارها از نقصان اطلاعات رنج برده، در شرایط رقابت ناقص بوده و تعادل والراس، خیال‌پردازانه است. آنان برای ترمیم نقصان اطلاعات در بازار، راهبردهایی، چون علامت‌دهی عرضه‌کنندگان، طراحی نهادها و مدیریت و نظارت دولت را ارائه کرده‌اند. به نظر می‌رسد اقتصاد سرمایه‌داری ذاتا از نقصان و پنهان‌کاری اطلاعات رنج می‌برد و با این مبانی، توان ترمیم این نقیصه را ندارد.در بازار اسلامی با واژة صداقت روبه‌رو هستیم. صداقت، فضیلتی اخلاقی و کمال ذومراتب با مبنا و بار ارزشی متفاوت با شفافیت است. افزون بر وصف بازار، وصف عوامل بازار نیز می‌باشد. منظور از صداقت، معنای وسیع آن، یعنی صدق در نیت، رفتار و ساختار است. امانت‌داری، وفای به عهد، انصاف و هر آنچه در گفتار یا عمل به اطمینان و اعتماد طرفین مبادله منتهی شود، درون آن قرار دارد. صداقت در ارتباط فرد با خود، خدا، افراد دیگر جامعه و با محیط تجلی پیدا می‌کند و در فرد یا بازار به عنوان یک ملکه رسوخ یافته، پایدار می‌شود و در نتیجه، میان ظاهر و باطن، گفتار با نوشتار و بیان کالبد و رفتار و همه اینها با یکدیگر تعادل برقرار می‌کند. در این بازار، طرفین نوعی احساس آرامش از رفتار یکدیگر دارند و پنهان‌سازی اطلاعات به صورت عمدی در خصوص مبادله یا کالا در بازار وجود ندارد و اگر خطایی صورت پذیرد، امکان جبران خطا در سازوکار بازار وجود دارد.

خلاصه ماشینی:

"262 نقد و بررسی چنان‌که مشاهده شد، بازار رقابت کامل که با فرض عدم دخالت دولت شروع می‌شود و سرانجام پس از دست‌یابی به واقعیت‌های موجود در بازار، به راهبرد لزوم دخالت دولت می‌رسد؛ به این بیان که دولت باید در برطرف کردن نارسایی بازار و گردآوری و افشای اطلاعات به عنوان یک کالای عمومی و مدیریت اطلاعات، نقش داشته باشد. ابوالحسنی، فرشته، «تحلیل مفهومی صداقت و گونه‌های آن»، سایت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه اصفهان، مقالات، بی نام ابیاری، ابراهیم‌، الموسوعة القرآنیة، بی جا، موسسه سجل العرب‌، 1405 ق اکرمی، ابوالفضل، «بازار در تمدن اسلامی»، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع)، ش 3، بهار 1375، ص 67-98 بگ، دیوید؛ فیشر، استانلی و دورنبوش، رودیگر؛ علم اقتصاد(اقتصاد خرد)، مترجم: محمد حسین تیزهوش، تهران، جنگل، 1385 بهمنیار بن مرزبان آذربایجانی، التحصیل، تصحیح مرتضی مطهری، دانشگاه تهران، 1349 پرستون مک آفی، آر، مقدمه‌ای بر تجزیه و تحلیل اقتصادی، مترجمان: کامبیز پیکارجو و علی صیادزاده، تهران، کویر، 1387 پندیک، رابرت اس و دانیال ال، رابینفیلد، اقتصاد خرد، ترجمه: احمد ذیحجه زاده، تهران، سمت، 1381 جرجانی، میر سید شریف، التعریفات، طبع مصر، 1938 م جک هاروی، اقتصاد جدید، ترجمه محمدباقر نوبخت و فرید نوبخت، تهران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک، 1388 راغب اصفهانی، حسین، المفردات فی غریب القرآن، مصر، المیمنه، 1324، چ اول رجایی، سیدمحمد کاظم، معجم موضوعی آیات اقتصادی قرآن کریم، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(، 1382. 3; jun2002 pp 460-501; Prize Lecture, December 8, 2001 John Eatwell Murray Milgate Peter Newman, The new Palgrave Adictionary of Economics, in for Volume, Volume3."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.