چکیده:
قدرتمندی برند متغیری با فضای تعریف تقریبا گسترده است که میتواند استراتژی های بازاریابی و ادراک مشتریان از محصولات شرکت ها را در تعاملی پویا بررسی نماید. در این مقاله قدرتمندی تعداد 23 برند با استفاده از مدل بی ای وی در بازار لوازم خانگی برقی استان گیلان با نظرسنجی از مشتریان به وسیله پرسشنامه ارزیابی و مشخص شده در کل، برندهای خارجی در زمینه محصولات لوازم خانگی قدرتمندتر از انواع داخلی آن هستند. از چهار مولفه مورد بررسی در مدل بی ای وی مولفه تمایز انواع برند خارجی بسیار برتر بوده و در مورد انواع برند ایرانی، مولفه دانش وضعیت بهتری داشته است. بر این اساس پیشنهاد شد که انواع برند ایرانی در زمینه لوازم خانگی ضمن استفاده از مزیت رقابتی خود در زمینه مولفه دانش برند، جهت هویت بخشی و مدیریت برند در گام بعدی بر اساس مولفه های رابطه، اعتبار و تمایز بتواند قدرتمندی خود را بیشتر نمایند.
خلاصه ماشینی:
"برای سنجش قدرتمندی برند از چهار مؤلفه تمایز، رابطه ، اعتبار و دانش استفاده شده که ضریب آلفای کرونباخ جهت مجموعه پرسش های هر مؤلفه به قرار زیر بوده است : ٧٣/٩ درصد = آلفای کرونباخ مجموعه پرسش های تمایز ٧٨/٢ درصد = آلفای کرونباخ مجموعه پرسش های رابطه ٧٣ درصد = آلفای کرونباخ مجموعه پرسش های اعتبار ٨٣ درصد = آلفای کرونباخ مجموعه پرسش های دانش جامعه آماری مورد بررسی شامل مشتریان لوازم خانگی در بازار استان گیلان بوده است که در مجموع بالغ بر ١٠٠٠ پرسشنامه توزیع شد که تعداد ٣٢٠ مورد آن ها به طور کامل برگشت داده شد.
توزیع فراوانی محصولات درصد تجمعی درصد اعتبار درصد فراوانی 41/7 60/6 73/7 82/3 92/6 100/0 41/7 18/9 13/1 8/6 10/3 7/4 100/0 22/8 10/3 7/2 4/7 5/6 4/1 54/7 45/3 100/0 73 33 23 15 18 13 175 145 320 اعتبار تلویزیون یخچال فریزر ماشین لباسشویی جاروبرقی کولر ماشین ظرفشویی جمع کل سیستم (داده ) گمشده جمع جدول ٢) توزیع فراوانی برند (رجوع شود به تصویر صفحه) آزمون فرضیه مورد بررسی گویای آن بود که قدرتمندی انواع برند در صنعت لوازم خانگی استان گیلان دارای تفاوت معنادار است ؛ به طوری که بوش ، سونی ، هیتاچی مجموعه انواع برند قدرتمندی را تشکیل می دهند که نسبت به مجموعه پاناسونیک ، مولینکس ، ال جی ، سامسونگ ، اجنرال برتری کامل نداشته (رقبای جدی ) اما از سایر انواع برند کاملا قدرتمندتر هستند."